Primeur: Donald Duck voor blinde kinderen

Primeur: Donald Duck voor blinde kinderen
  • Media
  • 25 mei 2018 @ 10:15
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • ContentMVOTijdschriften

Donald Duck Weekblad, Stichting Dedicon en Bibliotheekservice Passend Lezen zijn erin geslaagd het populaire stripfiguur Donald Duck voor de allereerste keer toegankelijk te maken voor mensen met een visuele beperking. Met deze bijzondere uitgave wil het weekblad mensen die blind of slechtziend zijn, laten ervaren hoe Donald Duck eruit ziet en hen hier plezier aan laten beleven.

Deze Donald Duck wordt in een gelimiteerde oplage geproduceerd door Stichting Dedicon en is exclusief verkrijgbaar voor leden van Bibliotheekservice Passend Lezen. Vandaag werd deze speciale Donald Duck overhandigd door Hoofdredacteur Joan Lommen aan de 15-jarige Twan Driessen uit Druten in een blinde klas in Huizen.

Voor het eerst in de Nederlandse geschiedenis is er een stripverhaal ontwikkeld dat ook toegankelijk is gemaakt voor mensen met een visuele beperking. Het Donald Duck stripverhaal verschijnt in de vorm van een grote map waarbij hoofdrolspelers Donald, Katrien en Dagobert Duck in reliëf worden weergegeven en de strip voorzien is van brailleschrift en audio-ondersteuning. Daarnaast is er ook een uitgebreide beschrijving bijgevoegd over de manier waarop je een stripverhaal leest.

Tactiele eend

Het idee en de uitvoering van deze unieke uitgave komen van Stichting Dedicon. Donald Duck weekblad omarmde het idee onmiddellijk en ook Disney was enthousiast om ’s wereld bekendste eend in tactiele vorm te produceren. De Koninklijke Bibliotheek heeft voor de financiële ondersteuning gezorgd.

Directeur Maarten Verboom van Stichting Dedicon: 'De wereld van Donald Duck maakt al 65 jaar deel uit van de belevingswereld van kinderen. Maar kinderen met een visuele beperking kunnen over het algemeen niet meepraten over strips. Die ongelijkheid was voor ons een belangrijke motivatie om een aantrekkelijke oplossing te ontwikkelen. We zijn er trots op dat we daarin zijn geslaagd.'

Duck meets Dedicon

Hoofdredacteur van Donald Duck Joan Lommen: 'We waren meteen enthousiast toen Dedicon bij ons aanklopte. Donald Duck is voor iedereen, we willen dolgraag dat álle kinderen er plezier aan kunnen beleven. We zijn heel benieuwd hoe kinderen met een leesbeperking deze speciale uitgave en Donald Duck beleven.'

Donald Duck is al meer dan 65 jaar marktleider in het kidssegment. Daarnaast is het weekblad het grootste familie- én mannenblad. Dedicon bestaat bijna even lang: al 60 jaar maakt deze stichting het mogelijk om mensen met een visuele of andere leesbeperking mee te laten doen in de maatschappij door informatie toegankelijk te maken. Dedicon is daarmee een dominante expert in Nederland. Met 135 medewerkers en ruim 300 vrijwilligers worden er jaarlijks duizenden romans, schoolboeken, kranten, tijdschriften en overige informatie in audio, braille, als vergroting of in reliëf geproduceerd.

 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken