Volkskrant vernieuwt digitaal domein

Volkskrant vernieuwt digitaal domein
  • Media
  • 15 mei 2018 @ 00:33
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • AppsJournalistiekDagbladenDigitaalOnline

Volkskrant heeft zichzelf digitaal vernieuwd. Het gaat daarbij om een nieuwe digitale editie op tablet, de nieuwe smartphone-app en de vernieuwde website. 'Geheel nieuw in het Nederlandse medialandschap.'

De ambitie van de Volkskrant is om kwaliteitsjournalistiek nog beter naar de huidige digitale wensen en behoeften van de lezers te brengen. Vooral de editie op de tablet verenigt de voordelen van digitaal en de leeservaring van de krant.

Volkskrant volgt de lezer door haar of zijn digitale leesritme. De vernieuwingen betekenen dat niet alleen lezen, maar ook kijken en luisteren een nog prominentere rol krijgen. De nieuwe digitale editie op tablet verschijnt ‘s ochtends en volgt de indeling van de krant. Deze is wezenlijk anders en geoptimaliseerd voor interactie via de tablet. De smartphone-app wordt de hele dag door geüpdatet en bevat dezelfde inhoud als de website Volkskrant.nl. de app heeft nieuwe elementen zoals De Gids met goede raad op het gebied van gezondheid, cultuur, reizen en meer en de toevoeging van de videosectie. De website heeft een rijkere vormgeving gekregen en brengt als vanouds het laatste nieuws, maar ook álle artikelen, video’s en podcasts.

'Geen eentonige lijstjes'

Philippe Remarque, hoofdredacteur de Volkskrant: 'Waar nieuwssites meestal bestaan uit eentonige lijsten en vakjes, geven we de papieren krant vorm in grote vrijheid. Die creativiteit willen we nu ook op ons digitale podium de ruimte bieden, met dezelfde artdirectors en topfotografen. We blijven digitaal al het nieuws brengen dat relevant en urgent is, met de diepgang van onze specialisten en correspondenten. Maar nu in een rijkere vormgeving. Geheel nieuw in het Nederlandse medialandschap is de Volkskrant-editie op tablet. Die combineert mogelijkheden van digitaal als fotoreeksen, bewegend beeld en geluid met een echt krantengevoel: je verdiept je zonder afleiding en kunt haar ook uit krijgen.'

Erik Roddenhof, CEO van Persgroep Nederland: 'In onze digitale ambities speelt de digitale krant een aparte rol. Tot nu toe was de digitale krant heel functioneel, maar had niet de ideale opmaak voor een echte kranten beleving. Voor de nieuwe Volkskrant tablet app, de editie, denk ik dat wij daar wel in geslaagd zijn: enerzijds in vormgeving en anderzijds in de interactiviteit. Wij denken dat de Volkskrant abonnee hier veel plezier aan gaat beleven.'

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken