De spierballen van Van Thillo

De spierballen van Van Thillo
  • Media
  • 11 jun 2018 @ 11:42
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Dagbladuitgevers

De Persgroep organiseert elk jaar de Advertiser’s Summit. Dit jaar was de happening op 7 en 8 juni in Bilbao met wederom een bont gezelschap sprekers waaronder kickbokser Rico Verhoeven en uiteraard ceo Christian van Thillo.

De twee zijn kampioen in hun eigen branche, zou je kunnen zeggen. Want met de Persgroep gaat het ‘super, super, supergoed’, zei Van Thillo met gevoel voor understatement. Op de eerste dag van de summit troffen beide heren elkaar op het podium. Verhoeven had – zogenaamd niet wetend dat hij de grote baas van de Persgroep had aangewezen - Van Thillo uitgenodigd voor een live stare down van enkele seconden. De ceo liet zich niet kennen en gaf als een volleerd bokser een perfecte show weg. Verhoeven in een reactie: ‘Zo, dat doe je goed! Als een echte baas!’

Helikopterview

De presentatie van Van Thillo is iedere summit een klein hoogtepunt. Niet altijd terecht, omdat de nieuwswaarde ervan sterk varieert. De kracht zit hem vooral in de scherpe overview die hij altijd van de totale mediabranche weet te schetsen. Hij begon dan ook met de constatering dat Google en Facebook nog meer dan voorheen het medialandschap gaan domineren, en meer dan ooit als uitgevers. ‘Want hoe we het ook bekijken, we hebben er grote concurrenten bijgekregen,’ aldus Van Thillo. ‘De twee giganten halen het gros van hun reclameomzet binnen dankzij het immense bereik van hun digitale platforms, data en technologie. Programmatic advertising begint de norm te worden. Wij zullen als groep dan ook dit jaar vol inzetten op de verdere verbetering van data en het gebruik ervan en digitalisering.’ Groot voordeel van de Persgroep is volgens Van Thillo dat de roep om betrouwbaar nieuws en kwaliteit steeds groter wordt in verband met fakenews en haatberichten op de sociale media. ‘Daarmee kunnen we als kwaliteitsmedia het verschil maken voor onze klanten.’

In Nederland vindt hij vooral de overname van het ANP door John de Mol – volgens hem een noodgreep omdat hij TMG niet kon krijgen – nogal opmerkelijk. ‘Wat doe je daarmee? NU.nl hebben we al, denk ik dan. Ik ben dus zeer benieuwd wat hij gaat doen hiermee.’

Multimedia

Intussen focust de mediakampioen – de Persgroep noteerde over 2017 een nettowinst van 109 miljoen euro – op zijn eigen imperium. Medialaan is 100% bij de club ingelijfd. Dit audiovisuele bedrijf omvat België’s grootste commerciële televisie- en radiozenders en is ook actief in mobiele telefonie. ‘Dankzij een krachtenbundeling met onze andere Belgische activiteiten kunnen we een geïntegreerd multimediabedrijf bouwen met tv, radio, nieuwsmedia, tijdschriften, digitale diensten en telecommunicatie.’ De samenwerking tussen de drie Persgroep-onderdelen in Nederland, België en Denemarken krijgt ook in 2018 een nieuwe impuls. ‘We zien mooie synergievoordelen in digitale ontwikkeling, IT, programmatic advertising en marketing.’

Spierballen

Van Thillo had bij zijn eigen club marketeers ‘geklaagd’ dat hij nooit een concrete innovatie kon laten zien. Dit jaar was hij dan ook ‘zo fier als een gieter’ – zoals Belgen plegen te zeggen als ze echt enorm trots op iets zijn - omdat hij de nieuwe app van de Volkskrant (een multimediale e-paper) mocht presenteren, een huzarenstukje op het gebied van technologie. Ook de app van het AD.nl met een focus op wereldnieuws, regio, video en Topics – plus de mogelijkheid om tegen betaling extra content te krijgen – vervulde hem met evenveel trots. Van Thillo kon eindelijk ook eens zijn spierballen tonen.

 

 

 

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken