Steeds meer huishoudens zonder tv-abonnement

Steeds meer huishoudens zonder tv-abonnement
  • Media
  • 18 jun 2018 @ 10:14
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • VideoBereikOnderzoekTelevisie

Het aandeel Nederlandse huishoudens zonder traditionele tv-aansluiting gaat richting de 5 procent, een stijging van 50 procent ten opzichte van twee jaar geleden. Dit blijkt uit onderzoek van Telecompaper.

Waar het aantal tv-aansluitingen afneemt, groeien de klantaantallen van Videoland en Netflix steeds verder, aldus het rapport Video Behaviour of Dutch Consumers. Dagelijks kijken Nederlanders bijna een half uur naar films en series via dergelijke diensten.

Het zijn vooral de jonge huishoudens tussen de 20 en 30 jaar die geen tv-abonnement meer hebben, maar de laatste kwartalen laten ook de huishoudens tussen de 30 en 50 jaar een stijging zien. Nederlanders zonder tv-abo lijken dit niet te vervangen door de in Nederland beschikbare online alternatieven voor het kijken van live-televisie. De diensten Play van KPN en KNIPPR zijn (binnenkort) niet meer beschikbaar en NLziet groeit vooralsnog niet voorbij de honderdduizend abonnees. 

Groei voor Netflix en Videoland

Vooral diensten die series en films aanbieden stijgen in populariteit. Inmiddels heeft 35 procent van de Nederlandse huishoudens toegang tot Netflix, onder de 20/30-jarigen is dit zelfs 65 procent. Ook Videoland laat de laatste tijd grote groeicijfers zien, naar inmiddels 6 procent van de huishoudens.

Het aantal abonnementen op Netflix en Videoland laat logischerwijs ook het aantal kijkminuten naar deze diensten toenemen. Inmiddels kijkt de gemiddelde Nederlander 28 minuten per dag naar films en series via VOD-diensten als Netflix, Videoland, Amazon Prime of RTL XL. Nederlanders tussen de 12 en 40 jaar kijken meer, namelijk 47 minuten per dag, ouderen (65+) kijken gemiddeld tien minuten per dag. 

Ook voor VOD-diensten blijft een televisie het meest populaire scherm. Meer dan 80 procent geeft aan films en series van deze diensten via het grote tv-scherm in de woonkamer te bekijken. Mobiele apparaten worden echter ook vaak genoemd. Zowel de laptop, tablet als smartphone worden door 30 à 34 procent van de gebruikers genoemd.

Sportpakketten in de lift  

Zowel Fox Sports als Ziggo Sport Totaal groeien in bereik. Inmiddels heeft 12 procent van de Nederlanders toegang tot Fox Sports Eredivisie en nog eens 5 procent ontvangt Ziggo Sport Totaal. De laatste laat vooral de afgelopen kwartalen een groei zien. Door een combinatie van Ziggo's tv- en internetdiensten met een mobiel Vodafone-abonnement kunnen klanten dit sportpakket gratis aanzetten. 

Fox Sports startte met KPN (en haar merken) eerder al een dergelijke constructie, afgelopen oktober volgde ook T-Mobile. Online.nl gaat nog verder en biedt alle tv-klanten gratis het betaalde Fox Sports Eredivisie-pakket aan. Dit alles zorgde voor een groei van 55 procent in drie jaar tijd in de klantenbase van Fox Sports.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken