AVG dwingt Exterion tot uitschakeling van camera's in digitale schermen

AVG dwingt Exterion tot uitschakeling van camera's in digitale schermen
  • Media
  • 27 jul 2018 @ 00:56
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • PolitiekOutdoorReclamePrivacy

Exterion Media houdt camera's in zijn digitale schermen uitgeschakeld. Aanleiding is het wettelijk toetsingskader dat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft opgesteld vanwege privacywet AVG voor adverteren en dataverzameling via Digital Out-of-Home.

'Het is je vast niet ontgaan, de landelijke discussie die september vorig jaar is ontstaan omtrent camera’s in onder andere onze digitale schermen', laat Exterion Media weten. 'Deze camera’s verzamelen anonieme statistieken om het bereik van onze digitale schermen te bepalen. Destijds hebben wij alle camera’s uitgeschakeld en de AP kondigde aan om het gebruik hiervan te onderzoeken. Inmiddels heeft de AP hier uitspraak over gedaan.'

Samenvattend ziet de AP in de praktijk drie hoofddoeleinden van deze gegevensverwerking. Hieronder staan de regels waaraan iedere buitenreclame-exploitant zich moet houden wanneer er persoonsgegevens worden verwerkt via camera's in digitale schermen:

  1. Om te tellen. De camera wordt gebruikt om informatie te krijgen over passanten. Bijvoorbeeld om te observeren hoeveel passanten er voor een specifiek billboard staan op verschillende tijdstippen van de dag/week, of om te analyseren hoe lang passanten naar een specifieke reclame blijven kijken.
  2. Om advertenties indirect af te stemmen op profielkenmerken van de passant zoals geslacht of leeftijd. Als via de camera bijvoorbeeld is vastgelegd dat op zaterdagochtenden vooral jonge mensen tussen de 20 en 30 jaar langskomen, kan dit worden gebruikt om op dit tijdstip advertenties te tonen specifiek gericht op deze doelgroep.
  3. Om advertenties rechtstreeks af te stemmen op kenmerken van de individuele passant. Als via de camera wordt geregistreerd dat de persoon een brildrager is, of als via gezichtsherkenning of koppeling met andere unieke identifiers een koppeling wordt gelegd met andere beschikbare profielgegevens, kan dit worden gebruikt om advertenties te tonen die op specifieke personen zijn gericht.

Als het hoofddoel uitsluitend gericht is op 'tellen', kan gekozen worden voor een middel waarbij geen persoonsgegevens worden verwerkt. Dat is bijvoorbeeld het geval bij een infraroodcamera waarbij personen niet herkenbaar in beeld komen. Samen met softwareleverancier Quividi en het IAB Nederland (Taskforce DOOH) belooft Exterion de consequenties van deze uitspraak met betrekking tot onze situatie verder te bespreken.

'De camera's blijven dus uitgeschakeld', aldus de outdoor-exploitant. 'Naar verwachting, aangezien in diverse andere Europese landen wel toestemming is gegeven vanuit de AP, komt er een vervolg op deze uitspraak van de AP in Nederland.' 

Het wettelijk toetsingskader en de brief van de AP zijn hier te downloaden

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken