Marc Duijndam weg als CEO van Sanoma

Marc Duijndam weg als CEO van Sanoma
  • Media
  • 15 aug 2018 @ 09:29
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • ZakelijkTijdschriftenUitgeversMedia

Sanoma zit in Nederland zonder CEO. Marc Duijndam, nog geen jaar in dienst, stapt per direct op. Hij laat weten dat het bedrijf niet aansluit bij zijn 'persoonlijke ambities'.

Marc Duijndam startte per 1 januari 2018 als CEO van Sanoma Media Netherlands, maar heeft nu, na nog geen acht maanden, 'in goed onderling overleg' met Sanoma besloten per direct terug te treden als CEO van Sanoma Media Netherlands. 'Sanoma is een prachtig bedrijf met vele kansen en uitdagingen, maar ik heb gemerkt dat een bedrijf als Sanoma toch niet geheel bij mijn persoonlijke ambities aansluit', aldus Marc Duijndam.

'Snel vertrek is spijtig'

Susan Duinhoven, President en CEO van moederbedrijf Sanoma Group: 'Het is spijtig om te zien dat Marc ons zo snel verlaat. Ik wil hem bedanken voor zijn bijdrage en wens hem het allerbeste.'

De sollicitatieprocedure voor een nieuwe CEO is inmiddels gestart. Sanoma doet er voorlopig even het zwijgen toe, aldus een persverklaring. Voor de tussenliggende periode is Susan Duinhoven benoemd als interim-CEO van Sanoma in Nederland.

Sanoma worstelt al jaren

Los van de mogelijke persoonlijke ambities van Duijndam is Sanoma al jaren een lastig schip om aan te sturen. Eind 2013 maakte het bedrijf bekend meer dan dertig titels af te stoten en werden 500 medewerkers ontslagen. Dat was de grootste media-reorganisatie aller tijden in Nederland. Daarmee verloor Sanoma in één klap zijn bijkans monopolistische positie in de tijdschriftmarkt.

Sindsdien is crossmediaal werken het toverwoord, maar online levert nog altijd te weinig geld op. Dagbladen lijken dat lek inmiddels enigszins boven te hebben, maar voor magazines blijft het sappelen. Ook Duijndam kon dat tij niet keren.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken