Nieuwe gegevens HAH-kranten in NOM Regio Monitor 2018
- Media
- 31 aug 2018 @ 09:10
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Dagbladen
- 31 aug 2018 @ 09:10
- Sjaak Hoogkamer
Met ingang van januari 2017 zijn HAH-kranten opgenomen in het reguliere veldwerk van het NOM printbereik onderzoek, dat al jaren geldt als norm voor printbereik van Nederlandse dagbladen en magazines.
Er bleek een groeiende behoefte bij uitgevers om combinaties van regionale en lokale media te maken en de roep om meer efficiëntie en kostenbeheersing. NOM publiceert nu in samenwerking met BDU Media, Mediahuis Limburg, NDC mediagroep, De Persgroep Nederland en Promille Media de nieuwste bereikcijfers van 350 HAH-titels en combinaties. Deze zijn, samen met de regionale dagbladen die in NOM worden gemeten, opgenomen in de NOM Regio Monitor 2018 (NRM 2018), die beschikbaar is gesteld aan alle NOM leden.
Combinaties
Door de opname van HAH-kranten in de NOM Regio Monitor zijn er meer mogelijkheden voor gebruikers gekomen: er zijn combinaties mogelijk met regionale dagbladen en door de koppeling met de NOM Doelgroep Monitor is er een grote hoeveelheid doelgroep informatie beschikbaar. NOM Regio Monitor wordt één keer per jaar gepubliceerd; bereikcijfers van regionale dagbladen en HAH kranten worden gebaseerd op tweejaar gemiddelden (steekproef van 34.000).
Leesgedrag
Per jaar worden 17.000 respondenten (representatief voor alle Nederlanders van 13 jaar en ouder) ondervraagd over hun leesgedrag van (landelijke en regionale) dagbladen, magazines en HAH-kranten. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de modernste digitale onderzoek technologie met veel mogelijkheden voor visuele ondersteuning. Het onderzoek wordt uitgevoerd door GfK.
7.7 miljoen
Uit de resultaten blijkt dat 70% van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder – dat zijn ruim 10 miljoen mensen - in de afgelopen 12 maanden wel eens een HAH-krant hebben gelezen. Een gemiddeld nummer van een HAH-krant bereikt ruim 53% van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder; dat zijn 7.7 miljoen mensen. De gemeten titels worden gelezen in alle bevolkingslagen: 52% van de lezers is vrouw vs. 48% mannen. Ook jongeren lezen HAH-kranten: 21% is jonger dan 34 jaar en 45% is jonger dan 50 jaar.
(fotocredits: de Persgroep)
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- MamaMagazine.nl nieuwe aanwinst... 29-03-2024
- Kabinet wil concessie NPO met twee... 29-03-2024
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing