SKO wijzigt meting marktaandeel tv-zenders

SKO wijzigt meting marktaandeel tv-zenders
  • Media
  • 21 nov 2018 @ 11:55
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • OnderzoekBereikKijkcijfersTelevisie

Stichting Kijkonderzoek (SKO) gaat met ingang van komend jaar een andere methode hanteren voor de berekening van tv-bereik. De marktaandelen van zenders komen in een nieuw 'TV Zendertotaal', dat het huidige 'Kijktotaal' vervangt. Wat verandert er?

Volgens SKO is door veranderend gebruik van bepaalde apparatuur (van dvd- of harddisk-speler tot slimme tv's en media-players) het nu nog gehanteerde Kijktotaal 'geen goede basis meer voor het berekenen van de aandelen binnen de tv-markt.'

Het nieuwe model van TV Zendertotaal betreft de 'kijktijd naar alle zenders in meting zonder overig schermgebruik'. Die overige schermen werden wel meegenomen, maar verdwijnen nu uit de meting.

Zendertotaal versus schermtijd

SKO zegt deze beslissing te hebben genomen 'om een beter beeld te geven van de huidige televisiemarkt'. Andere apparaten worden veelal ook gebruikt voor andere functies dan tv-kijken, luidt de verdere uitleg. Daardoor zouden ze geen goede basis vormen voor de berekening van tv-marktaandelen.

SKO biedt na de jaarwisseling nog wel twee vormen van kijkgedrag aan: naast zendertotaal ook schermtijd. Deze tweede variant, formeel 'TV Schermtijd' genoemd, vervangt het huidige 'TV Schermtotaal', dat bestaat uit alle kijktijd via het tv-scherm. In deze variant worden wel andere apparaten meegenomen.

'Door de marktaandelen alleen te baseren op de tv-zender geven wij een zuiverder beeld van de televisiemarkt', zegt SKO-directeur Sjoerd Pennekamp. 'Bovendien vergroten we het inzicht in het kijkgedrag voor onze afnemers, doordat we de kijktijd van meer apparaten in de data beschikbaar maken.' 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken