SKO wijzigt meting marktaandeel tv-zenders
- Media
- 21 nov 2018 @ 11:55
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - OnderzoekBereikKijkcijfersTelevisie
- 21 nov 2018 @ 11:55
- Jeroen Mirck
Stichting Kijkonderzoek (SKO) gaat met ingang van komend jaar een andere methode hanteren voor de berekening van tv-bereik. De marktaandelen van zenders komen in een nieuw 'TV Zendertotaal', dat het huidige 'Kijktotaal' vervangt. Wat verandert er?
Volgens SKO is door veranderend gebruik van bepaalde apparatuur (van dvd- of harddisk-speler tot slimme tv's en media-players) het nu nog gehanteerde Kijktotaal 'geen goede basis meer voor het berekenen van de aandelen binnen de tv-markt.'
Het nieuwe model van TV Zendertotaal betreft de 'kijktijd naar alle zenders in meting zonder overig schermgebruik'. Die overige schermen werden wel meegenomen, maar verdwijnen nu uit de meting.
Zendertotaal versus schermtijd
SKO zegt deze beslissing te hebben genomen 'om een beter beeld te geven van de huidige televisiemarkt'. Andere apparaten worden veelal ook gebruikt voor andere functies dan tv-kijken, luidt de verdere uitleg. Daardoor zouden ze geen goede basis vormen voor de berekening van tv-marktaandelen.
SKO biedt na de jaarwisseling nog wel twee vormen van kijkgedrag aan: naast zendertotaal ook schermtijd. Deze tweede variant, formeel 'TV Schermtijd' genoemd, vervangt het huidige 'TV Schermtotaal', dat bestaat uit alle kijktijd via het tv-scherm. In deze variant worden wel andere apparaten meegenomen.
'Door de marktaandelen alleen te baseren op de tv-zender geven wij een zuiverder beeld van de televisiemarkt', zegt SKO-directeur Sjoerd Pennekamp. 'Bovendien vergroten we het inzicht in het kijkgedrag voor onze afnemers, doordat we de kijktijd van meer apparaten in de data beschikbaar maken.'
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: discussiedansjes, Brazilian...
- Hornbach pioniert met 4DX-bioscoopcommercial, 3D OOH en...
- Onderzoek: podcastadvertising loont
- [column] Talpa en ViaplayTV samen naar de finish maar...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
Laatste Nieuws
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
- Talpa en Viaplay sluiten... 02-04-2024
- MamaMagazine.nl nieuwe aanwinst... 29-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing