GfK-jaaroverzicht 2018: Instagram-bereik groeit hard

GfK-jaaroverzicht 2018: Instagram-bereik groeit hard
  • Media
  • 22 jan 2019 @ 12:07
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Bereik

De grootste en bekendste websites en apps van 2017 voeren ook in 2018 de ranglijsten aan. Het bereik van Instagram groeit hard, het sociale mediaplatform van Facebook bereikt in december 50% van de Nederlanders (13+) ten opzichte van 36% in 2016.

Dat blijkt uit het GfK Digital Audience Measurement (DAM) Jaaroverzicht 2018, het online bereikonderzoek waarin sinds 2013 het digitale gedrag van de Nederlandse bevolking wordt onderzocht.

Facebook

Instagram maakt de sterkste groei door en bereikt inmiddels in december 50% van de Nederlanders (13+). Het Instagram-maandbereik was in 2016 36%, terwijl dat in 2014 20% bedroeg. Er is een duidelijke daling in de intensiteit van gebruik van Facebook onder jongeren: het gemiddeld dagbereik op de smartphone daalt van 52% in december 2014 naar 42% in december 2018.

Instagram, Snapchat en YouTube bereiken dagelijks juist steeds meer jongeren (en andere leeftijdsgroepen). Muziek- en streamingdiensten Netflix en Spotify stijgen ook verder in gebruik, terwijl YouTube haar positie in de top 5 van online merken behoudt.

Opvallend is het all-time high bereik van de sites en apps van de Nederlandse radiostations, die in december 2018 een gezamenlijk bereik hebben van 48%, hoger dan Spotify (41%). Mogelijk wordt het sterke bereik van de radiomerken veroorzaakt door de populariteit van de Top2000, het afscheid van radio-icoon Edwin Evers, maar ook het jaarlijks terugkerende Lifeline (voorheen Serious Request), de Top4000 van Radio 10 en de Top500 van het Foute Uur van Qmusic.

Nieuws

Onder nieuwsmerken wordt NU.nl in december 2018 het meest bezocht (54%). AD stijgt naar gelijk niveau met NOS (50%) en Telegraaf volgt met 46% bereik kort erop.

Ook in 2018 is het belang van de smartphone gestegen. Onder personen van 13 jaar en ouder gebruikt per maand inmiddels 77% een smartphone. Dat blijkt uit het GfK Digital Audience Measurement Jaaroverzicht 2018, het online bereikonderzoek waarin sinds 2013 het digitale gedrag van de Nederlandse bevolking wordt onderzocht.

Het smartphonegebruik is onder jongeren (13-34 jaar) stabiel gebleven ten opzichte van een jaar eerder (87%), terwijl zij iets minder gebruik maken van een tablet. Onder 35-49 jarigen is het smartphonebereik in december tot gelijk niveau met de jongeren gestegen; zij gebruiken de tablet het meest van alle leeftijdsklassen (maandbereik: 70%). Onder vijftigplussers zien we het bereik op smartphone en tablet verder groeien, hoewel zij relatief gezien het minst gebruik maken van deze mobiele apparaten.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken