Spreekbuis wordt brede news-hub

Spreekbuis wordt brede news-hub
  • Media
  • 8 jan 2019 @ 10:29
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • WebsiteJournalistiekTelevisieMediaCommunity

Spreekbuis.nl is omgebouwd tot een ‘news-hub’, waar vakgenoten via RSS het laatste medianieuws kunnen lezen van vakgerelateerde platforms als Radio.nl, Broadcast Magazine, Totaal TV en Media Courant.

Spreekbuis.nl bevat nu ook de actuele kijkcijfers van SKO. Voor de luistercijfers is er gekozen om niet de cijfers van NLO te gebruiken, maar een samenwerking aan te gaan met Nederland.fm. Later deze maand geeft het nieuwe Spreekbuis-platform deze actuele en accurate online radiocijfers weer.

Podcasts worden ook steeds populairder onder de Nederlandse luisteraars en daarom biedt Spreekbuis met Chartable vanaf nu de Podcast Top 50, waardoor de lezer inzicht krijgt wat op het moment de populairste podcasts van Nederland zijn. 

Bloggers, lezers en luisteraars

Spreekbuis is voor en door mediaprofessionals. Het vakplatform werkt met journalisten, experts en bloggers met een professionele achtergrond in de media. De lezer krijgt in het nieuwe online platform een nog prominentere rol. De reactie- en sharingmogelijkheden zijn verbeterd en lezers kunnen hun stem laten horen door deelname aan polls. Veel van deze polls zullen vervolgens gebruikt gaan worden voor nieuws en opiniestukken. Komende weken zullen er nieuwe features bijkomen om de mediaprofessionals nog meer aan het woord te laten.

Spreekbuis.nl is er niet alleen voor lezers, maar ook voor luisteraars. Op het platform zijn ook podcast-interviews met mediaprofessionals te vinden. Ook op gebied van video en (netwerk)events zal Spreekbuis.nl komende tijd meer van zich laten horen. 

Mediabeleid en innovatie

Spreekbuis-uitgever Richard Otto (Tens Media): ‘Het vernieuwde platform biedt de mogelijkheid om de mediaprofessional nog meer vakinformatie en nieuws te bieden. Naast de broadcast-industrie zullen we komende tijd ook meer aandacht gaan schenken aan andere zaken zoals media-innovaties, branded content en mediabeleid vanuit Den Haag.’ 

Het blad Spreek’buis ontstond in 1946, aanvankelijk onder de titel De omroeper. In 1969 werd de naam door toenmalig eindredacteur Frits Bom veranderd in Spreek’buis. Het blad verwierf een positie als omroepbreed platform voor mediaprofessionals. Wegens bezuinigingen besloot de NPO in 2013 het vakblad na bijna 70 jaar op te heffen. Spreekbuis.nl is als een nieuw en onafhankelijk initiatief ontstaan in 2014. De focus ligt niet meer alleen op de publieke omroep, maar broadcast-media breed.

Het vakmediaplatform wordt mede mogelijk gemaakt door partners als Omroep Max, Beeld en Geluid, AvroTros, KRO-NCRV, NEP en Viacom. Met de Holland Media Combinatie is er een contentpartnership, waardoor veel Spreekbuis-content ook in dagbladen terugkomt. Spreekbuis kan hierdoor ook gebruik maken van de redactionele kracht van de redacties van onder meer Gooi en Eemlander, Noordhollands Dagblad en Haarlems Dagblad.

Spreekbuis.nl is een mediaproduct van Tens Media BV. Het nieuwe platform is ontwikkeld door CodeKitchen. 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken