Stabiel Sanoma bezorgd over advertentiemarkt
- Media
- 7 feb 2019 @ 11:54
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - JournalistiekUitgeversTijdschriften
- 7 feb 2019 @ 11:54
- Jeroen Mirck
Sanoma realiseerde in 2018 een operationele winst van 197 miljoen euro. Dat is 18 miljoen euro meer dan een jaar eerder. Bij de presentatie van de jaarcijfers toont de uitgever zich wel bezorgd over de dalende advertentiemarkt.
De Finse uitgeverij meldt een verbeterde winstgevendheid over alle bedrijfsonderdelen. Specifiek voor Nederland is zakelijk van belang dat Sanoma een meerderheidsbelang heeft verworven in Panel Inzicht, een bureau dat online kwantitatief onderzoek verricht.
De jaaromzet van de uitgeverij was met 579 miljoen euro stabiel. De lichte stijging ten opzichte van 2017 (toen 570 miljoen euro werd omgezet) wordt grotendeels toegeschreven aan de overname van een Finse festival-organisator.
Flink daling van print-advertising
De advertentiemarkt blijft onder druk staan, waarschuwt Sanoma. Print daalde gedurende het hele jaar stevig (dagbladen -11%, tijdschriften -5%), terwijl de inkomsten uit tv-reclame gelijk bleven. Alleen radio en online beleefden een bescheiden plus van respectievelijk +4 en +3 procent.
De totale advertentie-inkomsten daalden echter met 2 procent. De groei rond online advertenties is op zichzelf met 14 procent uitstekend, maar vertraagt wel: in 2017 was de toename binnen het segment maar liefst 25 procent. Op de totale reclame-omzet speelt online echter nog maar een bescheiden rol.
Sanoma Nederland startte jaren geleden met een grootschalige reorganisatie. Deze veranderingen hebben geleid tot toegenomen winstgevendheid en gereduceerde complexiteit van de organisatie, aldus de Finse uitgever. Dat leidde weer tot een hogere omzet (77 miljoen in 2018 versus 68 miljoen in 2017) en een verbeterde winstmarge van 18,1 procent (15,5 procent in 2017).
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Onderzoek: podcastadvertising loont
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
Laatste Nieuws
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
- Talpa en Viaplay sluiten... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing