Apple in de clinch met Netflix én Spotify

Apple in de clinch met Netflix én Spotify
  • Media
  • 20 mrt 2019 @ 11:14
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • TelevisieVerdienmodellenVideoMuziek

Apple heeft ruzie met Netflix én Spotify. Het conflict met de videodienst gaat over de directe concurrent die Apple komende maand in de Amerikaanse markt zet. Spotify klaagt Apple aan vanwege diens appstore-beleid.

Netflix-topman Reed Hastings sluit bij voorbaat uit dat hun producties te zien zullen zijn op het nieuwe videoplatform van Apple. Op zich een logische reactie, want Apple doet precies hetzelfde: het techbedrijf heeft miljarden geïnvesteerd in eigen exclusieve producties, met onder meer regisseurs Steven Spielberg en J.J. Abrams, die niet beschikbaar zullen worden gesteld buiten de Apple-dienst.

'Ze zullen fantastische dingen hebben bedacht. Sommige ídeeën zullen we graag willen lenen', aldus Hastings. Maar dat kan niet, dus blokkeert Netflix op zijn beurt de verspreiding van eigen producties via Apple.

Verdere versnippering ligt op de loer, want ook de BBC werkt aan een nieuwe streamingdienst, evenals Disney, zeker nu de overname van 21st Century Fox een feit is.

Spotify klaagt bij Europese Commissie

Het conflict met Spotify is van een heel andere orde. Topman Daniel Ek richt zijn pijlen op Apple's appstore-beleid en heeft daarover zelfs een klacht ingediend bij de Europese Commissie. Spotify voelt zich tegengewerkt. Het bedrijf voert daarbij een heel actieve PR-strategie, met een actiesite, blogs en zelfs een gelikt animatie-filmpje om het eigen standpunt uit te dragen. Apple reageerde twee dagen later, eveneens via internet.

Lees de analyse van Tweakers voor meer duiding over deze kwestie.



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken