JCDecaux wint strijd met Amsterdam om digitale mupi's
- Media
- 24 mrt 2019 @ 00:47
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - OutdoorDigitaalReclamePolitiek
- 24 mrt 2019 @ 00:47
- Jeroen Mirck
De rechter heeft geoordeeld dat 28 digitale mupi’s van JCDecaux mogen blijven staan in het centrum van Amsterdam. De rechter stelt het OOH-bedrijf in het gelijk en oordeelt dat de vergunningen onrechtmatig zijn ingetrokken.
In steeds meer steden wereldwijd doet digitaal straatmeubilair met bewegende beelden zijn intrede. In het coalitieakkoord van de Gemeente Amsterdam is echter de wens opgenomen om bewegende beelden uit het straatbeeld te weren. Beleid hiervoor is nog in de maak en wordt deze zomer verwacht.
Tot die tijd verleende stadsdeel Centrum tijdelijke vergunningen voor de 28 mupi’s aan JCDecaux. Nadat er vorig jaar diverse bezwaren op waren binnen gekomen, weigerde de gemeente een nadere toelichting te geven aan de bezwarencommissie. Zodoende kon de commissie niet anders dan de bezwaren gegrond verklaren en dacht de gemeente alsnog onder de vergunningen uit te kunnen.
Onbehoorlijk bestuur
De rechter heeft afgelopen week geoordeeld dat dit onbehoorlijk bestuur is en dat de gemeente dit niet had mogen doen. Ook de dwangsom die de gemeente JCDecaux wilde opleggen is hiermee van tafel. De mupi’s mogen blijven staan.
'Het besluit van Centrum om ons te dwingen de objecten weg te halen heeft ons zeer verrast', zegt Hannelore Majoor, algemeen directeur van JCDecaux Nederland. 'Het ging in tegen de afspraak die we hadden om het nieuwe beleid af te wachten en stond haaks op onze lange samenwerking met de stad. We zijn blij dat de rechter ons nu gelijk geeft en hopen dat we in het vervolg er in goed overleg met de Gemeente uit kunnen komen.'
Sinds 1985 levert en beheert de bushokjes en mupi’s in de gemeente Amsterdam. Met de reclame- inkomsten wordt het nieuwe meubilair geplaatst en onderhouden. Aanvullend daarop krijgt de gemeente een vaste afdracht van de reclame inkomsten. Sinds 2012 is in het contract opgenomen dat de posters vervangen mogen worden voor digitale schermen. Hiervoor moet wel een nieuwe vergunning worden aangevraagd.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing