NPO versobert beloningsbeleid
- Media
- 30 apr 2019 @ 13:01
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - MediaPolitiekTelevisie
- 30 apr 2019 @ 13:01
- Jeroen Mirck
De NPO zet nieuwe stappen in de versobering van het beloningsbeleid binnen de Publieke Omroep. Volgens de jaarverslagen van de omroepen waren er in 2018 nog elf (17 in 2017) presentatoren die boven de WNT-norm verdienen.
Van dit elftal vielen er drie (vijf in 2017) onder een inmiddels afgeschafte uitzonderingsregel waarbij omroepen uitzonderlijke talenten boven de norm met verenigingsgeld mogen betalen. Dit aantal is in de loop van 2018 verder geslonken tot twee.
Naleving van Wet Norming Topinkomens
De Beloningscode voor presentatoren van de Publieke Omroep (BPPO) hanteert sinds 2017 het maximum uit de Wet Normering Topinkomens (WNT) en uitzonderingen hierop worden op initiatief van de Raad van Bestuur van de NPO sinds dat jaar niet langer toegestaan. Dat sommige presentatoren nu nog boven de WNT-norm verdienen, heeft te maken met eerder afgesloten contracten, waarop de iets hogere BPPO-norm van voor 2017 van toepassing is gebleven.
Wanneer tijdelijke contracten worden verlengd, moeten ze aan de nieuwe WNT-norm voldoen. De WNT-norm bedroeg in 2018 189.000 euro. In 2019 bedraagt deze vanwege indexatie 194.000 euro.
Vanwege de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) maakt de NPO zelf geen namen van presentatoren bekend, maar naar verluidt zijn de twee grootverdieners Matthijs van Nieuwkerk (DWDD) en Paul de Leeuw. Eerder dit jaar startte de NPO nog een onderzoek naar een speciale salaris-constructie van Van Nieuwkerk.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- Paul de Leeuw
- versobering
- salarissen
- Hilversum
- publieke omroep
- NPO
- Matthijs van Nieuwkerk
- televisie
- beloningsbeleid
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing