Losse verkoop tijdschriften 12 miljoen euro in de min
- Media
- 8 mei 2019 @ 11:29
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - WinkelenOnderzoekTijdschriften
- 8 mei 2019 @ 11:29
- Jeroen Mirck
De losse verkoop van tijdschriften in Nederland blijft krimpen: vorig jaar daalde de omzet met 6 procent naar 193 miljoen euro. Dat is een tegenvaller van liefst 12 miljoen euro. Dit blijkt uit scandata van supermarkten, tijdschriftenwinkels en tabakszaken.
De beschikbare gegevens zijn geanalyseerd door Carolien Vader, auteur van Bladendokter.nl en het boek Content Playbook. De winkels waar de data van afkomstig is, vertegenwoordigen zo’n 80 procent van de totale Nederlandse losse tijdschriftenmarkt. Kleinere winkels zijn niet meegenomen.
De tendens is dalende. Traditionele piekmomenten zoals zomer- en kerstvakanties scoorden nog steeds goed, maar de periodes daarbuiten draaien slechter.
Meer concurrentie
De losse verkoopcijfers staan onder meer onder invloed van het weer (goed weer betekent meer verkoop) en verschijningstempo van bladen: hoe vaker een blad verschijnt, hoe vaker die zal moeten concurreren met andere tijdsbestedingen, aldus Karin Gerritsen, directeur van Aldipress.
'Bladen met een hoge frequentie hebben het zwaarder', zegt Gerritsen op Bladendokter.nl. 'Ik denk dat er voor deze bladen veel meer concurrentie is in de tijdsbesteding van de consument. Ook tijdschriften over gezin, opvoeding, culinair, lifestyle en beauty, computer en games hebben het moeilijk, omdat er veel concurrentie zit in vaak gratis online content. En je ziet ook een daling in de markt voor tijdschriften die zich op een publiek richten van jongeren. Ook hier geldt: de online concurrentie is enorm.'
Minder verkooppunten
Verder is het aantal verkooppunten in Nederland afgenomen, doordat tankstations, kleinere winkels maar ook supermarkten de laatste jaren hun tijdschriftrekken verkleinden of zelfs helemaal weghaalden. Volgens Vader is er sinds 2005 sprake van een teruggang met 36 procent aan losse verkooppunten.
Supermarkten zijn voor ongeveer 50 procent verantwoordelijk voor alle verkoop van tijdschriften in Nederland. De ander helft komt uit winkels zoals Ako, Bruna, Primera en The Readshop.
Het retourpercentage van tijdschriften is overigens al tijden stabiel op vijftig procent. Daaruit valt te concluderen dat de helft van alle bladen in de winkel onverkocht blijft.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- verkoop
- cijfers
- tabakswinkels
- bladen
- omzet
- tijdschriften
- magazines
- analyse
- verkoop
- winkels
- retail
- Carolien Vader
- bladendokter
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- MamaMagazine.nl nieuwe aanwinst... 29-03-2024
- Kabinet wil concessie NPO met twee... 29-03-2024
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing