Parool vernieuwt app, site en tablet-krant

Parool vernieuwt app, site en tablet-krant
  • Media
  • 10 mei 2019 @ 12:18
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • WebsiteJournalistiekBrandingDagbladenApps

Het Parool heeft deze week zijn website en app vernieuwd. Wie de krant op tablet leest, ziet ook daar een vernieuwde digitale editie. Om nieuwe lezers te laten kennismaken is toegang tot de digitale editie tot 6 juni gratis.

Eerder werd al bekend dat de Amsterdamse krant zijn focus op Amsterdam toch weer gaat verbreden naar de hele wereld. Het credo 'Van Halsema tot Trump' moet ook tot uiting komen op de vernieuwde website.

Parool-hoofdredacteur Ronald Ockhuysen: 'Lezers kunnen zich nog steeds onderdompelen in journalistiek met het Amsterdamse nieuws als basis, maar vinden hier nu ook reportages en achtergronden uit het buitenland, Haagse politiek, binnenlandse kwesties, sport, opinie, interviews en van alles en nog wat over kunst, cultuur, uitgaan en culinaire zaken. Deze vernieuwde site, met meer ruimte voor video, podcasts en fotoseries, biedt de mogelijkheid ons werk zo goed mogelijk te presenteren.'

Nieuwssite, app en digitale krant

De vernieuwing bij Het Parool reikt verder dan alleen een nieuwe site. De krant heeft vanaf nu ook een vernieuwde mobiele app met 24/7 nieuwsupdates en een totaal nieuwe digitale editie. Dit is een interactieve krant met filmpjes en bewegende beelden. Ockhuysen: 'Maar het is wel gewoon een krant, je kan hem uitlezen.' Vanaf 21 mei start Het Parool de campagne 'Amsterdam en de wereld eromheen'.

Katelijne Molenaar, hoofd IT en platformmanager van Het Parool: 'We wilden er alles aan doen om digitaal de redactie en vormgevers van de krant alle vrijheid te geven om dagelijks de producten bijna in een blanco canvas te kunnen invullen, zoals ze dat ook op papier doen. We zijn heel tevreden met het eindresultaat. Het is ons goed gelukt om met de kenmerkende typografie en kleurgebruik de identiteit van Het Parool ook digitaal prachtig tot zijn recht te laten komen.'

Over de 'Digitale Editie' zegt Molenaar: 'Dagelijks maakt de redactie een prachtige editie met alle digitale mogelijkheden zoals video, podcasts en fotoseries. Het lezen van de digitale editie is iedere dag een feest van herkenning geworden: het echte krantengevoel van bladeren, een momentje voor jezelf en iets uit hebben is digitaal helemaal tot zijn recht gekomen. Een resultaat van een nauwe samenwerking tussen redactie, vormgeving en IT.'

Digitale journalistiek

Het Parool de Digitale Editie verschijnt ’s middags om vijf uur en bevat alles wat in de papieren krant staat, maar met de voordelen van digitale journalistiek: video, fotoreeksen, podcasts en links naar andere artikelen. De Digitale Editie is de krant van de toekomst. Omdat hierin de vertrouwde, papieren wereld een pact sluit met de kwaliteiten van de digitale wereld. Deze digitale krant wordt, als het nieuws zich ontwikkelt, door de redactie aangepast.

Een kwaliteit van de papieren krant is dat hij een begin en een eind heeft; de redactie biedt de lezers een pakket verhalen dat gelezen moet worden om goed geïnformeerd te blijven. Deze leeservaring – kort gezegd: de belangrijkste en fijnste stukken op een presenteerblaadje – geldt ook voor de Digitale Editie. De lezer  bladert, met hun eigen voorkeuren als kompas, door de onderwerpen die de redactie heeft geselecteerd. De Digitale Editie is in eerste instantie alleen op tablet te lezen. Het grotere scherm leent zich het best voor deze leeservaring.

App en campagne

Het Parool brengt 24/7 het laatste nieuws in de mobiele nieuwsapp van de krant. De redactie heeft Amsterdam als uitvalsbasis, maar praat zijn lezers bij met dezelfde passie bij over binnenlands en buitenlands nieuws. Tevens biedt de app de broodnodige service: van filmrecensies tot lijstjes met de beste zwemplekken en 'Proefwerk', de wekelijkse beoordeling van een restaurant in Amsterdam.

Het Parool laat zijn eigen nieuws niet ongemerkt voorbij gaan en start op 21 mei een campagne in de hoofdstad en omgeving. De zogenaamde out-of-home-campagne brengt acht verschillende leuzen binnen het thema 'Amsterdam en de wereld eromheen' en een aantal speciale doorvertalingen van de campagne. Ook het pontje achter Amsterdam Centraal Station vaart komende tijd geheel in Het Parool-stijl heen en weer. 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken