Herijking rol NPO op reclamemarkt: voor- en tegenstanders

Herijking rol NPO op reclamemarkt: voor- en tegenstanders
  • Media
  • 7 jun 2019 @ 16:15
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Televisie

RTL Nederland, Talpa Network, De Persgroep en Mediahuis zien de inperking van reclame op tv (tot 20.00 uur) en het afschaffen van reclame in het digitale domein juist als een zeer positieve ontwikkeling. BVA is mordicus tegen. Adverteerder Albert Heijn zou de verschraling jammer vinden.

In een gezamenlijke verklaring zeggen de hierboven genoemde mediabedrijven: ‘Marktpartijen pleiten al geruime tijd voor het terugdringen van de reclame-inkomsten bij de NPO en het stimuleren van een gelijk speelveld. De dubbele inkomstenstroom van de publieke omroep, een unicum in het Europese medialandschap, is al jaren een doorn in het oog van de lokale commerciële mediapartijen vanwege de marktverstorende werking.’

Mediabedrijven vinden dubbele inkomstenstroom publieke omroep onnodig

De plannen zullen volgens de verklaring de positie van alle Nederlandse mediapartijen ten opzichte van buitenlandse mediaspelers moeten versterken.‘Door een eerlijke marktwerking komt er ruimte die het Nederlandse publiek ten goede komt. Dat de politiek hierin nu een concrete stap zet, is te prijzen en noodzakelijk om een divers, innovatief en gezond medialandschap voor de langere termijn zeker te stellen. Uiteindelijk is het van belang om door te denken en praten over de onhoudbare situatie dat private mediapartijen moeten concurreren met een publiek orgaan.’  

Het is een onhoudbare situatie dat private mediapartijen moeten concurreren met een publiek orgaan.

BVA

Directeur BVA, Henriette van Swinderen is namens de bond fel in haar afwijzing van de voorlopige plannen. ‘Het is in mijn ogen een onzalig en onnodig plan. Slecht voor merken: onze doelgroepen kunnen minder goed bereikt worden; slecht voor mensen: er moet meer belasting betaald worden, terwijl 70% van de mensen niet wíl betalen voor een reclamevrije publieke omroep. En het plan levert niets op.’

De plannen zijn zeer nadelig voor adverteerders en marketeers

In hoeverre gaan deze plannen de adverteerders en marketeers raken?

‘De plannen zijn zeer nadelig voor adverteerders en marketeers omdat nu via de NPO specifieke doelgroepen bereikt kunnen worden tegen betaalbare tarieven. Die mogelijkheden worden gehalveerd (bijna 50% van de GRP’s verdwijnt). Bovendien zullen de prijzen voor tv-reclame gaan stijgen, omdat de vraag groter wordt dan het aanbod. Commerciële zenders zullen het verlies aan zendtijd niet volledig kunnen compenseren. Voor adverteerders betekent dit dat de effectiviteit van hun investeringen fors afneemt en zij belemmerd worden in het bouwen van hun merken en hun business.’

Zullen adverteerders/marketeers andere keuzes gaan maken en welke?

‘Een deel van de 70 – 80 miljoen die nu bij de publieke omroep besteed wordt, zal naar de commerciële TV zenders gaan. Maar die kunnen niet alles opvangen (zij hebben ook een maximum aan reclamezendtijd) en dus zal een groot deel van de miljoenen wegvloeien naar de grote buitenlandse online platforms.’ 

Reclamevrije publieke omroep zeer nadelig voor marketeers

Albert Heijn

Johan van der Zanden, VP Marketing & Communicatie bij Albert Heijn zou het vooralsnog erg jammer vinden als adverteerders minder commerciële ruimte hebben om bij de STER reclames uit te zenden rondom goed bekeken programma’s van de publieke omroep. ‘Ik denk niet dat het de kwaliteit en diversiteit van de programma’s ten goede zou komen en veel kijkers, waaronder ouderen, waarderen juist ook de reclames bij de publieke omroep. Bovendien wordt reclamezendtijd daarmee schaarser en daarmee waarschijnlijk ook duurder.’

Reclamezendtijd wordt schaarser en daarmee waarschijnlijk ook duurder

Als er definitief voor deze plannen gekozen wordt dan ‘is het wat het is en moet je als marketeer inspelen op allerlei soort marktontwikkelingen,' vindt Van der Zanden. ‘Je zult als marketeer creatief moeten zijn en op andere manieren je doelgroepen moeten bereiken. We zullen dan onze middelen en mediamix aanpassen. Met relevante content en goede creatieve doorvertalingen kun je als merk altijd met een goed verhaal en sterke commerciële boodschappen jouw doelgroepen bereiken. Via eigen media, PR of andere advertentie kanalen. Het zal de creativiteit stimuleren om impactvol te blijven.

Gaan jullie eventueel andere keuzes in media maken en welke?

‘Op basis van de huidige informatie is het nog te vroeg om hier antwoord op te geven. We analyseren en optimaliseren de huidige mediamiddelen mix continue in samenwerking met ons mediabureau Dentsu. Een verandering als deze zou effect kunnen hebben, en net als bij andere veranderingen gaan we een oplossingen vinden om de performance te blijven verbeteren.’

[foto boven:NOS]

 

 

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken