Nu.nl blijft dominant bij zakelijke beslissers

Nu.nl blijft dominant bij zakelijke beslissers
  • Media
  • 25 jun 2019 @ 12:55
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MediaJournalistiekNieuwsmediaBereik

Nu.nl domineert nog altijd de bereikcijfers van zakelijke beslissers, zoals Stichting DMS die opstelt voor nieuwsmedia. Net als in het consumentendomein heeft digitaal weer meer terrein gewonnen ten koste van papier.

Volgens de metingen van DMS is Nu.nl nog steeds de grootste titel binnen de groep zakelijke beslissers. Binnen de groep printtitels is De Telegraaf de grootste. Nieuw in de metingen zijn social media, waarbij Facebook veruit het grootste bereik heeft, ook ten opzichte van Nu.nl en De Telegraaf. De vraag is natuurlijk in hoeverre dit een relevant kanaal is om de zakelijke beslissers te bereiken. LinkedIn is een goede tweede binnen social media, maar het bereik is wel flink lager.

Nieuwe meetmethode

Naast de nieuwe cijfers presenteerde DMS ook een aangepaste meetmethode, waarbij het meten van het zakelijk bereik deels is geïntegreerd in de metingen van de Printmonitor van NOM. DVJ Insights, dat voorheen de metingen verrichtte, is ingeruild voor GfK. Dat bureau deed dit onderzoek trouwens al voor de entree van DVJ Insights.

Volgens DMS is efficiency het grootste voordeel van de integratie NOM. Bijna de helft van de steekproef van de zakelijke beslissers komt via NPM binnen, de rest van de steekproef wordt alsnog ad hoc benaderd. Dat zijn met name de beslissers die in grotere bedrijven werken.

Het tweede voordeel is dat de resultaten nu continu worden gemeten. Voorheen waren dat perioden van twee maanden in het voor- en najaar. Nu is dat het hele jaar door. Dat maakt de vergelijkbaarheid met vorige edities wel iets lastiger, maar dat weegt niet op tegen de voordelen. Bij de volgende publicatie (maart/april 2020) is een vergelijking wel mogelijk. Toch werd tijdens de presentatie een vergelijking gemaakt met de vorige versie en dat leverde een goede validatie op van de nieuwe aanpak, meldt Peter Wiegman.

Het veldwerk voor de Decision Makers Survey 2019 heeft gelopen in twee meetgolven, april/mei 2017 en april 2018 t/m maart 2019. Het onderzoek is representatief voor zakelijke beslissers in bedrijven met twee of meer medewerkers in Nederland: 607.600 algemene directeuren, financiële directeuren en eindverantwoordelijken voor inkoop, verkoop, marketing, personeelszaken en automatisering in het bedrijfsleven en de semi-overheid.

Voor de publicatie DMS 2019 zijn 2.768 beslissers ondervraagd. Van de mediamerken die participeren in het onderzoek is het bereik van de papieren dagbladen/tijdschriften en de digitale replica’s, en in het geval van enkele mediamerken de radio- of tv-zender gemeten, alsmede de websites en apps. Daarnaast is een grote hoeveelheid zakelijke websites gemeten, en de belangrijkste social media-platformen.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken