Spotify trendrapport over Gen Z en millennials
- Media
- 6 jun 2019 @ 11:07
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Onderzoek
- 6 jun 2019 @ 11:07
- Sjaak Hoogkamer
Spotify presenteert een onderzoek dat laat zien dat de 15-tot-24-jarigen van nu gevoelig, verantwoordelijk, eigenwijs en internationaal georiënteerd zijn. Onderzoeksbureau Culture Co-Op sprak met Generatie Z’ers en millennials uit verschillende landen.
Het Amerikaanse onderzoeksbureau Culture Co-Op heeft voor Spotify uitgezocht wat er in het verschiet ligt op het gebied van thema’s als technologie, mode, muziek en sport. Dat is gebeurd vanuit het perspectief van de generaties die de vernieuwing aansturen: Generatie Z (15-24 jaar) en de millennials (25-34 jaar), oftewel: de streaming-generaties.
Tijdens het verzamelen van die informatie heeft Spotify binnen deze generaties vijf trends ontdekt
Het eerste Culture Next Trends-rapport combineert informatie uit Spotify’s eigen data, focusgroepen en onderzoeken in diverse landen: de VS, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Australië, Brazilië, Mexico en de Filipijnen. Tijdens het verzamelen van die informatie heeft Spotify binnen deze generaties vijf trends ontdekt. Spotify gelooft dat deze interessant zijn voor zowel marketeers en contentmakers die hun activiteiten beter op hun doelgroepen willen laten aansluiten, als voor ouders die beter willen snappen wat er in hun kinderen omgaat.
Het hele rapport, inclusief het interview met nachtburgemeester Shamiro van der Geld, lees je op SpotifyforBrands.com. Hierbij de hoogtepunten uit het onderzoek naar Generatie Z.
Alles Wat Je Altijd Al Wilde Weten Over Generatie Z (Maar Niet Durfde Te Vragen)
Trend 1: Zo veel gevoelens
Generatie Z’ers kunnen omgaan met hun gevoelens en begrijpen hoe belangrijk het is om ze te uiten en erover te praten.
Elke nieuwe generatie kent gevoelens van melancholie. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar een John Hughes-film uit de jaren tachtig. Maar Generatie Z’ers zijn echt actief bezig met hun gevoelens, vaak aan de hand van muziek en dan specifiek via een playlist met droevige liedjes. Niet alleen wordt er jaar-op-jaar 45% meer naar zulke playlists geluisterd, maar 49% van de participanten gaf aan dat ze verbindtenis vonden door het delen van gevoelens van verdriet en eenzaamheid.
Trend 2: Broeder- en zusterliefde
Generatie Z gelooft dat je door middel van muziek met andere mensen en andere culturen kunt connecten. Ze luisteren meer naar muziek van over de grens dan welke andere groep ook.
Meer dan de helft van de participanten zei dat ze online vrienden waren met iemand uit een ander land. Het is dus geen wonder dat Generatie Z achter de K-pop-rage zit. K-pop is in korte tijd wereldwijd één van de tien meest gestreamde genres geworden, en smeedt internationale banden met een vrolijke, tweetalige stijl die tevens gevoelige snaren weet te raken.
Trend 3: Ontdek je plekje
Generatie Z wil ontdekken. Van nieuwe dingen en ideeën, nieuwe muziek, podcasts en hobby’s vinden en nieuwe ervaringen opdoen krijgen ze een goed gevoel.
Generatie Z gelooft dat iedereen overal door het sociale-mediageweld kan breken en een influencer kan worden. Hoe beter je je met iemand (zeg, een podcastpresentator) kan identificeren, hoe meer vertrouwen zij of hij wekt en invloed verkrijgt – wat leidt tot nieuwe ontdekkingen en dus geluk. Eerder onderzoek van Spotify bevestigt dit. 72% van de mensen die Spotify in 2018 onderzocht gaf aan dat ze gelukkiger werden van dingen ontdekken.
Trend 4: Wees een leider
Generatie Z wil met het politieke debat meedoen, en hun naadloze omgang met technologie en allerlei soorten content zorgt ervoor dat ze zich meer betrokken weten dan elke generatie voor hen.
Podcasts die lifestyle en politiek combineren scoren het best. Zie in Amerika The Daily en Pod Save America. Niet minder dan 66% van de ondervraagde Generatie Z’ers zei dat ze van merken verwachten dat ze zich uitspreken, progressieve waarden uitdragen en een meer betekenisvolle rol in de samenleving op zich nemen.
Trend 5: Geluid en duidelijk
Generatie Z mag geobsedeerd lijken door hun beeldschermen, maar ze waarderen juist geluid als ontsnapping aan de visuele overvloed.
Audio is niet zo maar achtergrondgeluid, zei vijftig procent van de respondenten. Het speelt een enorme rol in hun dagelijks leven. Stilte kan ook heel waardevol zijn. Om aandacht te vragen voor de Internationale Dag voor de Uitbanning van Geweld Tegen Vrouwen had het tijdschrift Marie Claire een campagne op Spotify met spotjes van dertig seconden stilte. Luisteraars dachten dat er wat mis was met hun telefoon, om vervolgens een boodschap te zien over het gevaar van zwijgen over geweld. Krachtige, overtuigende uitingen als deze maken diepe indruk op Generatie Z.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing