'Een op tien Nederlanders wil abonnement op streaming-dienst Disney'
- Media
- 13 aug 2019 @ 11:19
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - TelevisieVideoVerdienmodellenMedia
- 13 aug 2019 @ 11:19
- Jeroen Mirck
Bijna één op de tien Nederlanders is van plan om een abonnement te nemen op de streamingdienst Disney+ zodra die naar Nederland komt. Een abo wordt overwogen door in totaal 29 procent, aldus onderzoek van Telecompaper.
Disney kondigde zijn OTT-dienst eerder dit jaar officieel aan. Nederland zou zijn uitgekozen als een van de testmarkten voorafgaand aan de lancering op hoofdmarkt VS, maar dat lijkt niet meer te gaan lukken gezien het feit dat de Amerikaanse lancering op 12 november staat gepland.
Verwacht wordt dat Netflix en Videoland klanten gaan verliezen aan Disney zodra dat bedrijf de VOD-markt betreedt. Met name jongeren zullen die overstap maken.
Videoland inruilen voor Disney?
Telecompaper vroeg aan zijn consumentenpanel of men een abonnement wilde nemen als Disney+ actief wordt in Nederland. het aanbod behelst content van Disney, Pixar, Marvel en Lucasfilm (Star Wars). Een abonnement op Disney+ gaat naar verluidt minder dan 6 euro per maand kosten. Netflix hanteert een basistarief van 7,99 euro.
Van de 9 procent die aangeeft Disney+ inderdaad te willen gaan afnemen, geeft ruim de helft aan dit naast een bestaand VOD-abonnement te gaan doen. Het overige deel heeft nog geen VOD-abonnement of zegt een bestaand abonnement te gaan opzeggen na aanmelding bij Disney.
Switchen tussen concurrenten
Mensen die al gewend zijn aan een VOD-dienst, lijken eerder geneigd om een abonnement te willen nemen op Disney+ dan mensen die hier nog geen ervaring mee hebben. Veertig procent van de Netflix-abonnees en 28 procent van de Videoland-abonnees wil in elk geval geen abonnement nemen op Disney+.
Disney+ start op 12 november in de VS en komt in het eerste kwartaal van 2020 naar West-Europa. In twee jaar tijd wil het bedrijf wereldwijde dekking hebben. Disney mikt op 60 tot 90 miljoen abonnees in 2024. Een ambitieus streven, want marktleider Netflix bouwde vele jaren aan een abonnebestand van inmiddels 152 miljoen klanten.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing