Tijdschrift Flow verhoogt frequentie

Tijdschrift Flow verhoogt frequentie
  • Media
  • 27 aug 2019 @ 12:36
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MediaUitgeversJournalistiekTijdschriften

Sanoma-titel Flow verhoogt in 2020 zijn verschijningsfrequentie van acht naar tien keer per jaar. Zelf spreken de makers over 'een bijzondere beslissing in deze tijd waarin diverse tijdschriften een frequentieverlaging aankondigen of zelfs besluiten alleen nog online te verschijnen'.

Irene Smit, creative director Flow: 'We bestaan ruim tien jaar en zijn steeds blijven groeien, zowel in oplage als in aantal publicaties. Vorig jaar is de oplage 4 procent gestegen en in de eerste helft van 2019 laten de abonnementen een groei zien van 25 procent ten opzichte van 2018. De boodschap van Flow – hoe kun je vertragen en bewuster leven in deze wereld vol prikkels – is actueler dan ooit, en wordt opgepikt door een steeds grotere en bredere doelgroep. Waren het tien jaar geleden vooral veertigers die Flow kochten, inmiddels is duidelijk dat ook twintigers en dertigers behoefte hebben aan de levenslessen in Flow.'

Daarnaast is er een enorme herwaardering voor papier gaande, constateert Astrid van der Hulst, mede-creative director. 'Papieren uitingen bieden rust en je kunt ze voelen en ruiken. Precies dat is wat we graag willen in een samenleving waarin er zo veel, vooral digitale, prikkels op ons afkomen. Met deze twee extra nummers per jaar kunnen we nog vaker onze inzichten – afkomstig uit onder meer filosofie, positieve psychologie en mindfulness – delen over hoe het leven te leven. En door tien keer te verschijnen, spelen we beter in op de actualiteit en de tijdgeest.'

Dalende trend

De afgelopen jaren zijn regelmatig verschijningsfrequentie van tijdschrifttitels verlaagd. Zo kondigde de Amerikaanse uitgeverij Condé Nast al in 2017 een frequentie-verlaging aan en verschijnen de titels Teen Vogue en Glamour alleen nog online. Volgens Smit heeft Flow geen last van die trend: 'Flow laat als geen ander zien dat print springlevend is. Bij Flow voegt papier echt iets toe aan de beleving en de creatie - door verschillende papiersoorten te gebruiken geven we een extra laagje mee aan de verhalen. Daar kan online niet tegenop.'

Dat wil niet zeggen dat Flow niet óook in de kracht van online gelooft. Smit: 'Gezien het aantal volgens op Instagram (290.000) en Pinterest (64.000) zijn we zelfs het derde Nederlandse magazinemerk op deze social media (bron: Magazine Media Associatie). Bij Flow is print er voor vertragen, voelen en focus. En online voor contact, commercie en community-gevoel. Dit is de basis van ons succes.'

Flow is opgericht in 2008 door de huidige creative directors en is de afgelopen tien jaar uitgegroeid tot internationale titel. Flow verschijnt in vier talen in veertig landen. Flow is onderdeel van Sanoma Media Netherlands.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken