Classic FM vaart jongere koers als ClassicNL

Classic FM vaart jongere koers als ClassicNL
  • Media
  • 4 okt 2019 @ 09:45
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • BrandingCampagnesMuziekRadio

Classic FM herpositioneert zichzelf onder de nieuwe naam ClassicNL. De zender wil een jongere doelgroep aanspreken (20-50 jaar). Met hulp van Publicis Groupe is er gewerkt aan een campagne over een actueel en maatschappelijk probleem: ons telefoongebruik voor het slapengaan.

Om mensen 's avonds laat te ontstressen komt ClassicNL met het Nachtkastjesconcert, want alleen al 45 minuten aan klassieke muziek helpt je tot rust te komen na een drukke dag.

Smartphones zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit ons leven. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu onderzocht dit jaar wat het effect van schermen in de avond is op het slaapgedrag van tieners tussen de 8 en 18 jaar. Door het schermgebruik stellen jongeren hun slaap uit, gaan ze later slapen en worden de tieners 's nachts vaker wakker. Zo slapen jongeren gemiddeld 40 minuten korter per nacht door hun telefoongebruik. Daarbovenop geeft een kwart van de Nederlanders last te hebben van slaapproblemen.

Nachtkastjesconcert

ClassicNL gaat liever uit van ander onderzoek, waaruit blijkt dat 45 minuten aan klassieke muziek een effectief middel is tegen slapeloosheid. Via het Nachtkastjesconcert, een hologramconcert van Nederlands’ beroemde Van Baerle Trio, hoopt de radiozender zijn doelgroep tot rust te brengen na een drukke dag.

Het hologram is makkelijk tot leven te brengen door een hologramvideo te openen op de telefoon en een transparante piramide op het beeldscherm te plaatsen. Hiermee verandert het apparaat dat ons ’s avonds wakker houdt in een middel om ons tot rust te brengen.

'De naamsverandering naar ClassicNL is door ons aangegrepen om duidelijk te maken hoe essentieel de functie van klassieke muziek kan zijn', zegt zendermanager Pieter Hunfeld. 'Wat de waarde en het belang daarvan in het dagelijks leven kan zijn. We hebben Publicis Groupe gevraagd om mee te denken over hoe we dit duidelijk kunnen maken. Daar is deze campagne uit voortgekomen. Ook heeft Publicis Groupe onze nieuwe positionering mee aangescherpt en getest aan de hand van megatrends en nieuwe inzichten. Dit is voor ons van grote waarde geweest. Het heeft de boodschap aangescherpt en naar een breder en jonger publiek gebracht. We zijn heel blij met de eerste resultaten.'

Nieuwe positionering

Richard Bushoff en Lennart Schoterman, het creatieve team van Publicis Groupe: 'Twee maanden geleden vroeg Pieter ons mee te denken over de nieuwe positionering van ClassicNL. Uit ons onderzoek kwam naar voren dat veel jonge mensen nostalgische activiteiten, zoals klassieke muziek luisteren, gebruiken om te ontsnappen aan de prikkels van het moderne leven. Met het Nachtkastjesconcert veranderen we dan ook één van die prikkels – je mobiele telefoon – juist in een middel om tot rust te komen. Je moet namelijk echt je telefoon wegleggen om het te kunnen ervaren.'

Afgelopen maandag was de kick-off van de nieuwe positionering en campagne in Huis ter Duin. Fleur Bouwer, postdoctorale onderzoeker in de cognitieve neurowetenschappen van muziek, was aanwezig om een keynote te geven over muziek en het brein. Valentina Tóth, Nederlands’ pianiste en bekend van tv-programma De Tiende van Tijl, speelde na afloop voor de gehele zaal.

Naast het hologram komt ClassicNL ook iedere avond tussen 23:00 en 0:00 met het speciaal samengestelde Nachtkastjesconcert op de zender. Voorafgaand hieraan programmeert de zender ook nog eens iedere avond tussen 22:00 en 23:00 een uur Mind Radio. Beide programma’s zijn in het leven geroepen om luisteraars even tot rust te brengen na een drukke dag.



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken