Guidinc: gids in streamingland

Guidinc: gids in streamingland
  • Media
  • 31 okt 2019 @ 10:45
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Tijdschriften

Bindinc introduceert een nieuw magazine voor video on demand: Guidinc. Met de komst van aanbieders als Videoland, Netflix, HBO en Disney+ is het aanbod van video on demand fors toegenomen. We bellen even met de hoofdredacteur van Guidinc, Jeroen de Goeij.

Volgens Bindinc is dit het eerste en enige magazine dat een compleet overzicht biedt van de streamingdiensten in Nederland. Guidinc is zowel een online platform als een papieren magazine.

Jeroen de Goeij: ‘Het aantal on demand aanbieders groeit met de dag. En daarmee ook het aanbod aan series en films. De een zegt dat je per se ‘Stranger Things’ moet zien, de ander ‘The Crown’. Allemaal goed bedoeld natuurlijk, maar uiteindelijk word je er niet écht veel wijzer van. Met Guidinc. hoef je niet langer te zoeken. Guidinc helpt je kiezen.’

Guidinc is het nieuwe magazine dat wegwijs maakt in het aanbod van streamingdiensten

Best opmerkelijk, lancering print. Hoe zijn de verwachtingen? Zitten mensen hier op te wachten?

De Goeij: ‘Dat denken wij zeker! De feedback die wij krijgen is heel positief. Onze distributeur en onze verkooppunten delen ons enthousiasme. Komt ook omdat wij een compleet nieuwe markt aanboren met een nieuw concept. Het is dan wel het eerste en enige magazine, maar wel gebaseerd op een hot topic. Netflix, Videoland, de komst van Disney+ … Overal zorgen die streamingdiensten voor gespreksstof. Waar je ook komt praten mensen over hun favoriete series. Op het werk, op feestjes of op de sportclub…  Ze vertellen graag over hun favoriete series en willen ook heel graag weten wat ze nog meer moeten kijken. Wat er aan ontbreekt is overzicht. Juist dat is wat print heel goed kan! Overzichtelijk zijn, onafhankelijk zijn. Rustig je volgende serie of film uitzoeken, je laten inspireren om ook eens iets anders te kijken. Of zelfs iets op een andere video on demand-dienst proberen. Ons magazine is daar juist heel erg goed is, print is daar heel geschikt voor. Maar niet exclusief trouwens. Wij werken op dit moment ook aan een digitaal prototype waarin wij precies dat willen doen: overzicht creëren. Snel kunnen vinden wat je kan kijken en waar.’

Ze vertellen graag over hun favoriete series en willen ook heel graag weten wat ze nog meer moeten kijken. Wat er aan ontbreekt is overzicht. Juist dat is wat print heel goed kan!

Wat is de startoplage? Hoe vaak verschijnt het?

 ‘De oplage is 60.000 en het magazine verschijnt 4x per jaar. Het volgende nummer verschijnt eind december. Te koop in de supermarkt of online te bestellen op Guidinc.nl’

 Is dit een trend: de tsunami aan tv-aanbod moet gecureerd worden in een printuitgave?

Het is inderdaad belangrijk om het immense aanbod aan series, films en andere (tv)programma’s te cureren voor de kijker. Je ziet dat er een enorme fragmentatie aan de gang is. Er zijn al veel tv-zenders en streaming diensten en er komen er zelfs nog meer bij. En de gebruikelijke kanalen, van Netflix tot Youtube, schakelen in een hogere productieversnelling. Het resultaat is dat er veel meer te kijken is. Plus het aantal manieren waarop je kunt kijken neemt hand over hand toe. Daardoor raakt de kijker in verwarring. Wat nu te kijken? En waar? Het lijkt nu al veel, maar in werkelijkheid staan wij nu nog maar aan het begin van deze stormachtige ontwikkeling. Verwarrend zeker, maar juist ook leuk. Want alles bij elkaar gaat het niveau enorm omhoog. Volop genieten dus, als je juist die goede serie of film kunt vinden. En daar komen wij aan bod. In print, maar wij werken dus ook hard aan een digitale oplossing.’

Jullie zeggen: we zijn onafhankelijk. Maar hoe beslis je wat wel en niet goed is? 

‘Dat is precies de kracht van een goede redactie. Wij zijn onafhankelijk van de aanbieders en gebruiken onze expertise en smaak om de leukste, beste en meest interessante kijktips te selecteren. Een algoritme zal bijvoorbeeld altijd een tip van de eigen streamingdienst selecteren, op basis van wat je eerder gekeken hebt. Dat kan leiden tot meer van hetzelfde en het gevoel ‘dat er niets leuks meer te zien is’. Dat klopt natuurlijk niet, er is waanzinnig veel te zien, maar zo lijkt het soms wel in een digitale omgeving. Dat zal je bij ons niet hebben! Wij werken met diverse redacteuren, allemaal met hun eigen inzichten, smaak en mening. En dat levert een rijk scala aan tips op. Er is altijd iets leuks te ontdekken.’

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken