Onderzoek: Nederlanders denken dat fake news zal toenemen

Onderzoek: Nederlanders denken dat fake news zal toenemen
  • Media
  • 5 dec 2019 @ 10:39
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Uit het Europese onderzoek naar vertrouwen in media door online magazine-app Readly – uitgevoerd door YouGov Analysis Institute - blijkt dat gemiddeld 59% van de mensen in heel Europa zich zorgen maakt over fake news. In Nederland is dat 57%.

Twee derde van de mensen (64%) in het Verenigd Koninkrijk houdt zich bezig met fake news en in Duitsland is dit iets minder dan de helft (48%). Omdat het vertrouwen in wat we zien, lezen en consumeren aangetast is, nemen mensen voorzorgsmaatregelen om zeker te zijn dat wat ze lezen, waarheidsgetrouw is en van een nauwkeurige bron komt. Respondenten rapporteerden dat ze de feiten zelf controleren (15%) en een derde (28%) leest van een vertrouwd platform zoals een magazine-app. Andere manieren waarop mensen ervoor zorgen dat de inhoud vertrouwd is, is door te lezen van een bekende schrijver (22%) of om inhoud te lezen die is gedeeld door een vertrouwde bron (13%), toonde het YouGov-onderzoek namens Readly.

Omdat het vertrouwen in wat we zien, lezen en consumeren aangetast is, nemen mensen voorzorgsmaatregelen om zeker te zijn dat wat ze lezen, waarheidsgetrouw is en van een nauwkeurige bron komt.

Ranj Begley, directeur en hoofd Content Officer bij Readly: ‘Fake news blijft een probleem met de opkomst van sociale kanalen en het echokamereffect, maar de consument maakt er gebruik van en richt zich op gevestigde inhoud van vertrouwde bronnen. Het onderzoek toont aan dat lezers intelligente maatregelen nemen om het lawaai weg te filteren. Mensen wenden zich tot tijdschriften voor gecureerde inhoud die hen iets leert en inspireert. Dit kan verklaren waarom we zien dat er in Nederland en in heel Europa de digitale tijdschriften op ons platform vaker en breder dan ooit gelezen worden.’

Risico vermijden

Bij het overwegen van hun aanpak om fake news te vermijden, rapporteerde 19% dat ze momenteel betalen of zouden willen betalen voor geverifieerde journalistiek en 32% rapporteerde dat ze zouden betalen voor geverifieerde journalistiek die door een uitgever is gecontroleerd om het risico te vermijden van fake news te consumeren.

Waarheidsgetrouw

Het onderzoek toonde aan dat de toekomstverwachtingen laag zijn, aangezien tweederde (66%) van de mensen in Nederland denkt dat fake news de komende jaren zal toenemen. Mensen in de leeftijdscategorie 18-24 zijn het meest bezorgd. 73% van hen gelooft dat we een toename van fake news zullen zien. Bovendien neemt een derde (33%) aan dat er geen manier is om te weten of de inhoud waarheidsgetrouw is.

Het onderzoek is uitgevoerd door het YouGov Analysis Institute namens Readly met een steekproef onder 2.546 Britse respondenten en 7.603 Europese respondenten in de 5 belangrijkste markten van Readly (Zweden, Duitsland, VK, Nederland en Italië).

 

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken