Onderzoek: Nederlanders denken dat fake news zal toenemen
- Media
- 5 dec 2019 @ 10:39
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Onderzoek
- 5 dec 2019 @ 10:39
- Sjaak Hoogkamer
Uit het Europese onderzoek naar vertrouwen in media door online magazine-app Readly – uitgevoerd door YouGov Analysis Institute - blijkt dat gemiddeld 59% van de mensen in heel Europa zich zorgen maakt over fake news. In Nederland is dat 57%.
Twee derde van de mensen (64%) in het Verenigd Koninkrijk houdt zich bezig met fake news en in Duitsland is dit iets minder dan de helft (48%). Omdat het vertrouwen in wat we zien, lezen en consumeren aangetast is, nemen mensen voorzorgsmaatregelen om zeker te zijn dat wat ze lezen, waarheidsgetrouw is en van een nauwkeurige bron komt. Respondenten rapporteerden dat ze de feiten zelf controleren (15%) en een derde (28%) leest van een vertrouwd platform zoals een magazine-app. Andere manieren waarop mensen ervoor zorgen dat de inhoud vertrouwd is, is door te lezen van een bekende schrijver (22%) of om inhoud te lezen die is gedeeld door een vertrouwde bron (13%), toonde het YouGov-onderzoek namens Readly.
Omdat het vertrouwen in wat we zien, lezen en consumeren aangetast is, nemen mensen voorzorgsmaatregelen om zeker te zijn dat wat ze lezen, waarheidsgetrouw is en van een nauwkeurige bron komt.
Ranj Begley, directeur en hoofd Content Officer bij Readly: ‘Fake news blijft een probleem met de opkomst van sociale kanalen en het echokamereffect, maar de consument maakt er gebruik van en richt zich op gevestigde inhoud van vertrouwde bronnen. Het onderzoek toont aan dat lezers intelligente maatregelen nemen om het lawaai weg te filteren. Mensen wenden zich tot tijdschriften voor gecureerde inhoud die hen iets leert en inspireert. Dit kan verklaren waarom we zien dat er in Nederland en in heel Europa de digitale tijdschriften op ons platform vaker en breder dan ooit gelezen worden.’
Risico vermijden
Bij het overwegen van hun aanpak om fake news te vermijden, rapporteerde 19% dat ze momenteel betalen of zouden willen betalen voor geverifieerde journalistiek en 32% rapporteerde dat ze zouden betalen voor geverifieerde journalistiek die door een uitgever is gecontroleerd om het risico te vermijden van fake news te consumeren.
Waarheidsgetrouw
Het onderzoek toonde aan dat de toekomstverwachtingen laag zijn, aangezien tweederde (66%) van de mensen in Nederland denkt dat fake news de komende jaren zal toenemen. Mensen in de leeftijdscategorie 18-24 zijn het meest bezorgd. 73% van hen gelooft dat we een toename van fake news zullen zien. Bovendien neemt een derde (33%) aan dat er geen manier is om te weten of de inhoud waarheidsgetrouw is.
Het onderzoek is uitgevoerd door het YouGov Analysis Institute namens Readly met een steekproef onder 2.546 Britse respondenten en 7.603 Europese respondenten in de 5 belangrijkste markten van Readly (Zweden, Duitsland, VK, Nederland en Italië).
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing