Kantar: traditionele media cruciale rol in coronacrisis
- Media
- 26 mrt 2020 @ 12:30
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Onderzoek
- 26 mrt 2020 @ 12:30
- Sjaak Hoogkamer
Goed voorbereid én goed geïnformeerd zijn, dat vinden de Nederlanders in deze tijden van de coronacrisis het allerbelangrijkst. 37% van de ondervraagden gaf aan dat deze stelling het best past bij hun huidige gemoedstoestand.
De stelling won het zelfs van ‘ik maak me zorgen over mezelf en mijn naasten’ die met 18% het op een na vaakst werd genoemd.
Dat Nederlanders nu meer dan ooit goed geïnformeerd willen worden, zie je ook terug in hun mediagedrag. Ze raadplegen gemiddeld 2,5 informatiebronnen en vinden de betrouwbaarheid van die informatiebronnen belangrijker dan ooit.
Hetzelfde gaat op voor merken. Nederlanders vinden dat die het dagelijkse leven zoals dat er nu uitziet, gemakkelijker moeten maken, en dat ze de coronacrisis niet mogen ‘misbruiken’ voor eigen gewin.
Dit blijkt uit de eerste ‘wave’ van de Covid-19 Barometer, een grootscheeps onderzoek waarin Kantar meer dan 25.000 consumenten in 30 landen - waaronder Nederland - vroeg hoe de uitbraak van het coronavirus hun dagelijkse leven beïnvloedt.
Media
Het bureau ziet de wereldwijde mediaconsumptie over alle in-home kanalen groeien nu de coronacrisis aan hevigheid wint. Het internetgebruik is wereldwijd gemiddeld met 70% toegenomen (in Nederland is dat netto 34%), tv-kijken met 63% (in Nederland met 39% netto) en het gebruik van social media is 61% hoger dan gewoonlijk, in Nederland zien we een netto toename in het gebruik van social media van 26%.
Kantar stelt vast dat er een enorme toename in het gebruik van álle messaging platforms is, geen enkele uitgezonderd. Wel zien ze dat in alle stadia van de pandemie Whatsapp met gemiddeld 40% het sterkst groeit van alle social media apps. Mensen willen graag virtueel verbonden blijven nu dat fysiek minder kan. In Spanje brengen mensen maar liefst 76% meer tijd door op Whatsapp, in ons eigen land is dat 34% vaker. Op Facebook wordt wereldwijd gemiddeld 37% meer tijd doorgebracht (in Nederland 24% meer). Het gebruik van Instagram is in Nederland ook 15% hoger dan gewoonlijk.
Traditionele nieuwskanalen
In deze crisis ziet het bureau dat mensen lang niet alle informatiebronnen evenzeer vertrouwen als ze op zoek zijn naar nieuws over het coronavirus. 52% van de mensen wereldwijd (en 55% van de Nederlanders) vindt dat de traditionele nationale nieuwskanalen (tv en krant) thuishoren in de top-3 van de meest betrouwbare bronnen op het gebied van informatie over het coronavirus. Daarnaast raadplegen Nederlanders het vaakst de eigen huisarts en websites van de overheid op zoek naar betrouwbare informatie. Nederlanders raadplegen gemiddeld 2,5 bronnen op zoek naar informatie over het coronavirus. Social media platforms worden wereldwijd door slechts 11% van de mensen als betrouwbaar aangemerkt als het gaat om het vergaren van informatie over corona.
Merken en corona
Consumenten over de hele wereld verwachten van merken eerst en vooral dat ze goed voor hun eigen medewerkers zorgen. 78% van de ondervraagden wereldwijd zegt dat merken op de gezondheid van hun medewerkers moeten letten, en 62% vindt dat bedrijven flexibel werken mogelijk moeten maken.
Mensen vinden niet dat merken moeten stoppen met adverteren; slechts 8% noemt dit een prioriteit voor bedrijven.
Veel merken overwegen echter wel om helemaal te stoppen met adverteren om zo op kosten te besparen. Eerder Kantar onderzoek laat zien dat als een merk zes maanden niet op tv te zien is, dit kan leiden tot bijna 40% minder ‘total brand communication awareness’, en dat kan een merk in de herstelperiode na de coronacrisis flink op achterstand zetten.
Do’s en don’t voor adverteren in corona-tijd
Van de merken die blijven adverteren verwacht een ruime meerderheid van de consumenten wel dat die reclame een positieve bijdrage levert aan de huidige samenleving:
• ‘Laat zien hoe bruikbaar het merk is in het ‘nieuwe’ dagelijkse leven’ (77% wereldwijd, 70% Nederlanders)
• ‘Communiceer hoe het merk met deze situatie omgaat’ (75% wereldwijd, 61% Nederlanders)
• ‘Sla een geruststellende toon aan in je reclame’: (70% wereldwijd, 60% Nederlanders)
Er zijn ook een aantal valkuilen die merken maar beter vermijden bij het adverteren tijdens deze pandemie:
• ‘Je moet de coronacrisis niet uitbuiten om je merk te promoten.’ (75% wereldwijd, 74% Nederlanders)
• ‘Vermijd humor’ (40% wereldwijd, 30% Nederlanders). Hierbij willen we wel aantekenen dat Nederlanders op dit punt een ander beeld laten zien dan sommige andere landen. Ook 30% van de Nederlanders geeft aan dat ‘humor zeker nog mag, maar dat je bij het inzetten van humor nu wel heel erg op de toon moet letten.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing