Mediabureaus in coronatijd: 'Sommige campagnes kúnnen even niet'

Mediabureaus in coronatijd: 'Sommige campagnes kúnnen even niet'
  • Media
  • 31 mrt 2020 @ 10:20
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MediabureauCommunicatieStrategie

Ook mediabureaus voelen de gevolgen van de coronacrisis. De centrale vraag die door opdrachtgevers wordt gesteld: hoe nu verder? We maken de balans op met Léonie Koning (Initiative), Rogier Bruggeman (Zigt) en Maiko Valentijn (Mediacom).

Beeld v.l.n.r.: Maiko Valentijn, Léonie Koning en Rogier Bruggeman.

Léonie Koning (CEO Initiative): 'We hebben ons team, net als iedereen, razendsnel moeten aanpassen aan deze surreële nieuwe werkelijkheid. En dat heeft ons, naast het gevoel van angst en onzekerheid dat heel Nederland nu ervaart, vooral op afstand mentaal samengebracht. Ik durf te zeggen dat we nu beter communiceren dan we daarvoor deden: met elkaar, met de teams op de merken waar we voor werken en met onze internationale collega's. Ik ben trots op hoe het team soms het onmogelijke mogelijk maakt in deze bijzondere tijd.'

Controle

'De eerste stap was het krijgen van controle: campagnes met een boodschap die nu niet gepast is uitstellen, hergroeperen en daarna snel komen met een alternatief. En omdat we voor de overheid werken hebben we -met spoed-  ook de campagne Alleen Samen gelanceerd, samen met het team van de overheid en alle betrokken bureaus. Een bijzondere campagne, want deze is door een grote groep mensen vanuit huis gemaakt.'

'Elk mediabureau zal net als wij dealen met de realiteit op korte termijn: sommige campagnes kúnnen even niet. Op de langere termijn zien we dat merken veerkrachtig zijn en dat Nederlandse teams graag de handen uit de mouwen steken. Dat is inspirerend. Een vraag die we deze dagen vaak krijgen, is: hoe nu verder? Om die vraag te beantwoorden organiseert Initiative deze week drie webinars waar klanten zich op kunnen inschrijven en waar we na afloop een online brainstorm organiseren om gezamenlijk ideeën te genereren en openstaande vragen kunnen bespreken. Dit is juist hét moment om intensief te blijven communiceren met elkaar. Samen komen we er sterker uit en dit is het moment om te laten zien waar je als merk voor staat.'

Aanpassen

'Onze collega's zijn gelukkig gezond, dat is het belangrijkste op dit moment. En veel bedrijven zeggen het al in hun communicatie: We're in this together. Zo zien wij het ook. Onze teams staan meer dan ooit klaar voor onze klanten om de golven te bedwingen en ook daarna een nieuwe koers te vinden voor de toekomst. En we zien aan alle data dat juist nu aanpassingsvermogen de sleutel tot succes is.'

Rogier Bruggeman (directeur Zigt): 'Ik kijk met gemengde gevoelens terug op de afgelopen weken. Het is goed om te zien hoe hoog het aanpassingsvermogen van de collega's, klanten en mediarelaties is en de situatie verhoogt ook enorm de saamhorigheid. Maar een aantal klanten vangt ook wel enorme klappen en dat is verschrikkelijk. Ook binnen onze eigen sector heeft de crisis natuurlijk financiële gevolgen, maar er zijn sectoren die het vele malen zwaarder hebben.'

Flexibel

'De centrale vraag die wij krijgen: moet ik nu mijn campagne doorzetten of kan ik deze beter uitstellen of aanpassen? Daar is ook geen eenduidig antwoord op; dit bespreken we per klant, campagne en boodschap. Als we de conclusie trekken om een campagne te stoppen, dan overleggen we dat met de media-exploitanten. Die stellen zich over het algemeen flexibel op, ondanks dat ook zij hard geraakt worden in deze tijd. Erg fijn.'

'De toekomst van Zigt zie ik verder positief tegemoet. Wellicht gaan we een minder goed jaar dan we vooraf geprognosticeerd hebben tegemoet, maar ik verwacht ook dat als we weer naar buiten mogen, veel merken ook direct naar buiten wíllen en de communicatie inspanningen snel op het oude niveau terechtkomen. Twee weken terug zag ik een dip in nieuwe briefings, maar die trekken nu alweer aan. Men wil klaar staan voor het moment dat de situatie weer normaliseert.'

Maiko Valentijn (CEO Mediacom): 'Samen met WPP hebben we het 'remote working'-beleid opgepakt en zijn we vooral aan de slag gegaan met het helpen van onze klanten. Vooropgesteld ben ik vooral bezorgd om de gezondheid en veiligheid van onze mensen, maar dat ziet er voor dit moment gelukkig goed uit.'

'Als je gedwongen wordt je winkel te sluiten, gelden andere uitdagingen dan wanneer je primair een online merk bent. De campagne van Ikea die inspringt op hoe je het huishouden moet aanpassen aan thuiswerken, vind ik bijvoorbeeld prachtig. En ook nog eens in korte tijd ontwikkeld. Het is in ieder geval aan ons de taak om klanten zo goed mogelijk door deze situatie heen te loodsen en crisiscommunicatie is daar ook onderdeel van.'

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken