Readly: digitale magazines meer dan 99 miljoen keer gelezen

Readly: digitale magazines meer dan 99 miljoen keer gelezen
  • Media
  • 18 jan 2021 @ 12:18
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Apps

Uit dataonderzoek blijkt dat er meer dan 99 miljoen magazine-uitgaven op Readly zijn gelezen in 2020. Twintig procent hiervan waren buitenlandse magazines en in sommige landen steeg de leestijd per gebruiker fors tijdens de lockdown.

Readly is een digitale abonnementsservice waarmee gebruikers onbeperkt toegang hebben tot bijna 5.000 nationale en internationale magazines. Gemiddeld lezen abonnees 13 magazines per maand. Ook is het digitaal lezen van stripboeken onder jongeren gestegen met 40 procent in het afgelopen jaar.

Readly’s data laat zien dat abonnees de sociale trends tijdens de pandemie en de lockdown weerspiegelen met een toegenomen focus op stay-at-home activiteiten. De categorieën eten & drinken, huis & renovatie en interieur zijn globaal significant meer gelezen.

Categorieën die het meest zijn toegenomen in leesgedrag:

1) Eten & drinken                 (31%)

2) Huis & renovatie               (25%)

3) Interieur & architectuur   (21%)

4) TV film & cinema              (19%)

5) Lifestyle                             (14%)

‘De magazines die we lezen onthullen de passies en interesses van de lezers. Na een jaar lockdown en veel onzekerheid zien we dat steeds meer mensen over huis-gerelateerde artikelen lezen. Onderwerpen zoals DIY, koken, interieurontwerp en hobby’s nemen toe, omdat mensen op zoek zijn naar een bron van inspiratie, entertainment en educatie. Onze abonnees lezen dit jaar meer buitenlandse titels en oudere magazine uitgaven dan voorheen, omdat ze toegang hebben tot een breder scala aan tijdschriften en kranten in onze portefeuille,’ zegt Jan Blender (zie foto boven) Content Manager bij Readly.

Leestrends

Readly’s portfolio is de afgelopen jaren gestaag blijven groeien met meer dan 5.000 magazines in 2020 en rond 140.000 uitgaven beschikbaar. Een aantal duidelijke trends kwamen naar voren.

·     De totale leestijd per gebruiker is gemiddeld 7 uur per maand, of rond 20 minuten per sessie. (Verscheidene landen lieten - niet geheel verrassend – een piek zien in leestijd tijdens de lockdown maanden)

·     Het lezen van eerdere magazine-uitgaven blijft stijgen, bijna 20% van de gelezen magazines was een oudere uitgave.

·     Het aantal dagelijkse actieve gebruikers blijft hoog, met 4 op de 10 maandelijkse actieve gebruikers die dagelijks gebruik maken van de app.

·     Gemiddeld leest een gebruiker 13 magazines per maand.

·     Twintig procent van alle gelezen magazines onder onze abonnees zijn buitenlands.

Lezen onder kinderen

Uit de data blijkt dat digitaal lezen onder kinderen en tieners toeneemt op Readly. De gemiddelde tijd die gebruikers in de kindersectie doorbrengen is vorig jaar met 40 procent gestegen wanneer het om stripboeken gaat, met 10 procent voor kindermagazines en 8 procent voor tienermagazines, vergeleken met 2019.

‘Readly’s portfolio van kindermagazines blijft wereldwijd uitbreiden. Door ruime beschikbaarheid van tablets en mobiele apparaten onder de jeugd en vrijwel volledig gedigitaliseerde thuisonderwijs, wordt digitaal lezen een belangrijk deel van de educatie en het entertainment van kinderen. De digitale magazines in ons portfolio inspireren kinderen door stimulerende content, storytelling en educatie. Families kunnen samen digitale magazines lezen en nieuwe hobby’s delen en ontdekken, zoals tuinieren, koken en naaien,’ zegt Blender.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken