Investeerder Oomen koopt ANP van Talpa
- 28 mei 2021 @ 15:20
- Ryan Baij
Talpa Networks verkoopt het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP). Investeerder Chris Oomen, voormalig topman van DSW, is de koper. Oomen wil het ANP daarmee op lange termijn continuïteit kunnen bieden.
Chris Oomen (op foto boven rechts) noemt het ANP Nederlands Maatschappelijk erfgoed en wil het bedrijf lange tijd in zijn portefeuille houden. ‘Het ANP is financieel gezond en is er een groeistrategie voor de komende jaren. Deze combinatie van factoren is voor mij ideaal’, vertelt Oomen. Martijn Bennis (op foto boven links), algemeen directeur van het ANP, is blij met de nieuwe eigenaar. “Het ANP heeft een groot belang bij een eigenaar die oog heeft voor zowel het maatschappelijke als het financiële rendement. Oomen heeft steeds gezegd dat hij een aandeelhouder is, met de nadruk op houder. Het huidige management en Oomen hebben elkaar gevonden in de ambitie om het ANP verder te ontwikkelen, financieel gezond te houden en tegelijk de betekenis van het ANP als onafhankelijke nieuwsleverancier te vergroten. Het directieteam van het ANP verbindt zich voor meerdere jaren aan het ANP.
Talpa Network kocht het persbureau in 2018 bij de start van het netwerk. Inspelend op de continu veranderende markt en de impact van corona heeft Talpa Network het accent in haar strategie enigszins verlegd en meer focus aangebracht. Daardoor past het ANP niet langer als een van de kernonderdelen binnen het netwerk. John de Mol, eigenaar van Talpa Network, ziet de verkoop als een logische stap. ‘Het ANP is een prachtig bedrijf, maar de synergie met Talpa Network is vanwege onze focusverlegging afgenomen. Ik ben verheugd dat het ANP met Chris Oomen een uitstekende nieuwe eigenaar krijgt voor de lange termijn.’ Ook Bennis heeft lovende woorden over de vorige eigenaar: ‘Ik heb de samenwerking met Talpa Network altijd als zeer plezierig ervaren en partijen zullen de prettige samenwerking voortzetten. Ik heb begrip voor het feit dat Talpa Network streeft naar activiteiten die een Network vormen en elkaar versterken.’
Persbureau ANP voorziet Nederland sinds 1934 van onafhankelijke journalistieke feiten. Het is niet voor het eerst dat de aandelen van het ANP worden overgenomen. Sinds de stichting in 2001 een BV werd zijn er aandelen in handen geweest van bedrijven als SHV en Vereniging Veronica. In 2018 was het dus de beurt aan Talpa van John de Mol, die de aandelen dus na drie jaar van de hand doet aan Oomen.
Oomen was in 1986 bedenker en medeoprichter van Optiver, een onderneming op het gebied van handel in financiële derivaten. Vanaf 1979 werkte hij bij DSW, waar hij van 1987 tot 2019 bestuursvoorzitter was.
-
Ryan Baij
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Kabinet wil concessie NPO met twee... 29-03-2024
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing