TV iets minder populair in april
- Media
- 10 mei 2021 @ 09:26
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Televisie
- 10 mei 2021 @ 09:26
- Sjaak Hoogkamer
De totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht (TV Schermtijd) kwam in april uit op gemiddeld 208 minuten per dag. In maart was dit 217 minuten.
De gemiddelde kijktijd naar televisiezenders over de gehele dag was 161 minuten. Hiervan werd 133 minuten live gekeken.
Er werd gemiddeld 47 minuten per dag gekeken naar niet-televisie gerelateerde videocontent (overig schermgebruik). In maart was dit ook 47 minuten.
Grafiek 1: Kijktijd naar kijkmoment, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder
De publieke omroepen behaalden in april 2021 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 33,8%. De zenders van RTL Nederland behaalden in deze maand een marktaandeel van 25,7% en de Talpa TV zenders 17,5%. In het avondtijdvak behaalden de publieke omroepen een marktaandeel van 34,7%, de zenders van RTL Nederland 30,4% en de Talpa TV zenders 20,4%.
Het marktaandeel van NPO, RTL en Talpa is in de avond hoger dan overdag. Bij alle overige zendergroepen is het marktaandeel overdag hoger dan 's avonds.
Tabel 1: Kijkcijfers per zender en zendergroep, gehele dag (02-26 uur) en avond (18-24 uur), 6 jaar en ouder
Het marktaandeel van onder andere de zendergroep RTL was in april hoger dan de maand ervoor.
Grafiek 2: Marktaandelen 2020 en 2021, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder
Meest bekeken programma's en bereik
De top-25 van meest bekeken programma's (inclusief uitgesteld kijken t/m 6 dagen na de uitzenddag) wordt aangevoerd door De Beentjes van Sint-Hildegard op NPO 1 van 27 april. Gemiddeld over de gehele uitzending waren er 3.320.000 kijkers. Het totaal aantal kijkers dat het programma bereikte was 4,6 miljoen.
Tabel 2: Top-25 meest bekeken programma’s, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur)
Uitgesteld kijken
Er werd in april gemiddeld 28 minuten per dag uitgesteld gekeken. In maart was dit ook 28 minuten. De programma’s met gemiddeld de meeste gemiddelde ‘terugkijkers’ waren in april De Beentjes van Sint-Hildegard en De Verraders.
Tabel 3: Top-10 meest uitgesteld bekeken programma’s, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur)
Online TV & Video
De TV-uitzending met het hoogste aantal gestarte streams online is De kinderen van Ruinerwold van 14 april. De stream werd 565.431 keer gestart. Op de tweede plek staat RTL Boulevard van 27 april met 358.806 gestarte streams.
Tabel 4: Top-25 meest online bekeken programma's op basis van het aantal gestarte streams, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur). Duur in minuten.
Bron: Stichting KijkOnderzoek
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing