Boekenweek 2021 zorgt voor flinke stijging boekverkoop
- 15 jul 2021 @ 11:18
- Ryan Baij
De boekenweek 2021 heeft voor een grote omzetstijging gezorgd. De boekenmarkt is na de heropening van de boekhandels flink aangetrokken en de boekenweek droeg daar – ook in de zomer – aan bij met hoge omzet- en afzetcijfers.
Het best verkochte boek was het boekenweekessay ‘De Genocidefax’. Tijdens de boekenweek werd meer dan de helft van alle omzet via fysieke verkooppunten behaald. Dat is fors meer dan in de rest van het jaar, waarin door de harde lockdown gemiddeld slechts 35% van de omzet via fysieke verkooppunten werd gerealiseerd. Fictie en literaire non-fictie blijven het meest verkocht (42% in afzet).
Bij de 2021 boekenweek is er een omzetstijging van 11% ten opzichte van 2020 en een omzetstijging van 6% ten opzichte van 2019 met de verkoop van Nederlandstalige boeken. De ‘zomerse’ boekenweek (week 21-22) vergelijken met dezelfde weken in 2019 en 2020, maakt dat er tijdens de boekenweek 2021 respectievelijk +27% (t.o.v. 2020) en +34% (t.o.v. 2019) omzet is gerealiseerd.
CPNB-directeur Eveline Aendekerk is dan ook erg tevreden met het resultaat: ‘Ondanks de verplaatsing van de boekenweek en de beperkende omstandigheden zien we een heel mooi resultaat. Tijdens Het voorwoord van de boekenweek in maart hebben we met elkaar al veel aandacht voor schrijvers en boeken gecreëerd. Dat de boekenweek dit jaar voor het eerst niet in maart, maar begin juni plaatsvond, moet voor de consument dan ook wennen zijn geweest. Mede dankzij de heropening van de fysieke boekwinkels, alle aandacht in de media en het eindelijk verschijnen van het langverwachte en prachtige boekenweekgeschenk en het intrigerende boekenweekessay was het alsnog een fantastische boekenweek. Het was een feest en de hoge omzetcijfers bevestigen dat.’
-
Ryan Baij
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing