Nederlandse nieuwsmedia: gezamenlijk beheer uitgeversrecht

Nederlandse nieuwsmedia: gezamenlijk beheer uitgeversrecht
  • Media
  • 13 jul 2021 @ 11:44
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

BDUmedia, DPG Media, Erdee Media Groep, FD Mediagroep, Mediahuis, Nedag Uitgevers, NPO, NOS, ONE Business, RTL Nederland, Talpa Network, WPG Uitgevers onderzoeken de mogelijkheid voor een gezamenlijke exploitatie van het uitgeversrecht.

Op 7 juni trad het uitgeversrecht in werking. Met de implementatie van deze Europese richtlijn wordt het voor nieuwsmedia mogelijk om meer controle te verkrijgen over hoe hun online nieuwscontent wordt verspreid en het oneigenlijk gebruik ervan te voorkomen.

Het nieuwe uitgeversrecht maakt het voor nieuwsmedia eenvoudiger om, behoudens de wettelijke uitzonderingen, zelf te bepalen waar en onder welke voorwaarden hun nieuwscontent online wordt gedeeld.

Net zoals dat voor film- en muziekproducties al langer het geval is.

De wetgeving komt hiermee ten goede aan een duurzaam en pluriform medialandschap waarbij goede, onafhankelijke journalistiek burgers informeert en bijdraagt aan een gezonde democratie.

Concreet betekent deze nieuwe wetgeving dat derde partijen zoals platforms, toestemming nodig hebben van de betrokken nieuwsmedia voor het gebruik van hun online nieuwscontent.

In een aantal landen heeft deze wetgeving al tot concrete afspraken geleid. Het doel is om dit ook in Nederland te realiseren.

Tegelijkertijd is ook duidelijk dat het voor individuele organisaties niet altijd eenvoudig is om tot evenwichtige afspraken met de platforms te komen. Om die reden onderzoeken Nederlandse uitgevers samen met de landelijke commerciële en publieke omroepen de mogelijkheden voor een gezamenlijk beheer van het uitgeversrecht. De complexiteit van dit thema maakt echter dat dit onderzoek de nodige tijd vraagt.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken