Ster: tv-omzet schiet omhoog

Ster: tv-omzet schiet omhoog
  • Media
  • 15 jul 2021 @ 14:10
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Televisie

In het eerste halfjaar van 2021 is de tv-omzet van Ster flink gestegen ten opzichte van voorgaande jaren. De omzet is 43% hoger dan in de eerste helft van 2020 toen Ster moest inleveren vanwege de afnemende reclame-uitgaven door de coronacrisis. De omzet is daarnaast 7% hoger dan de tv-omzet in de eerste helft van 2019.

Ook de aanwezigheid van adverteerders laat een positieve tendens zien in vergelijking met 2020. Het adverteerdersvertrouwen lijkt volgens Ster te zijn teruggekeerd, nu veel merken – waaronder de zwaar getroffen reisbranche – weer volop te zien en te horen zijn.

Televisie, radio en online zijn in de eerste helft van 2021 samen goed voor 97,2 miljoen euro omzet.

Dit is 36% hoger dan in 2020 en ook hoger dan de halfjaarcijfers van 2019, toen de teller in juli op 96,75 miljoen euro stond.

De halfjaarcijfers van 2021 zijn net als in 2019 gedeeltelijk te danken aan de sportprogrammering van de publieke omroep. In 2019 werd het WK vrouwenvoetbal gespeeld en afgelopen weken stemde Nederland af op het EK voetbal en de Tour de France. Ook de komende periode is er met de Olympische en Paralympische Spelen nog veel sport te zien en te beluisteren bij de NPO.

Frank Volmer, algemeen directeur van Ster: ‘Het is mooi om te zien dat de grote (sport)evenementen die vorig jaar zijn afgelast, dit jaar wel doorgang hebben kunnen vinden – al dan niet in aangepaste vorm. We hebben een Eurovisie Songfestival gezien in Rotterdam, Oranje weer kunnen zien spelen in de ArenA en kijken uit naar de Olympische Spelen in Tokio. Deze events brengen kansen voor merken om via Ster het grote publiek te bereiken.’

De online kanalen van de publieke omroep zijn sinds de start van 2021 beschikbaar voor partijen van algemeen nut. Ondanks deze online beperkingen heeft Ster de ruimte die beschikbaar is goed verkocht. Er is veel interesse in het online aanbod bij maatschappelijke organisaties. De beperkingen hebben volgens de Ster vanzelfsprekend wel effect op de online omzet, die met 77% is gedaald ten opzichte van het eerste halfjaar van 2020.

De verwachting voor de tweede helft van 2020 is dat de vraag naar reclameruimte op televisie hoog blijft. Ster zal met de Olympische en Paralympische Spelen in de zomermaanden en topprogrammering met bekende titels in het najaar een hoog marktaandeel realiseren. Daarnaast zal de Top 2000 van marktleider NPO Radio 2 zoals elk jaar miljoenen luisteraars aan de radio gekluisterd houden.

De verwachting is dat de NPO hiermee kan rekenen op rond de 30% aandeel van de kijk- en luistertijd in de doelgroep 25-67. Klanten die in 2021 minimaal 25% van hun tv- en radiocampagnes bij Ster inzetten, ontvangen 8% korting.

 

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken