WFA-reactie op oproep van EP-leden om gerichte reclame te verbieden

WFA-reactie op oproep van EP-leden om gerichte reclame te verbieden
  • Media
  • 20 okt 2021 @ 14:15
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingMediastrategieSocial mediaPolitiek

'De World Federation of Advertisers bevestigt dat de CEO's van een groot aantal grote adverteerders gisteren een brief hebben ontvangen van een groep Europarlementariërs waarin wordt opgeroepen om te stoppen met gericht adverteren op basis van persoonlijke gegevens.' Hier een open brief namens de grootste -ook Nederlandse- adverteerders, verenigd binnen de WFA.

De reactie van de WFA op 's lands adverteerdersvakblad MarketingTribune, volgt na dit bericht van woensdagmorgen 20/10/'21: Europees parlement trekt ten strijde tegen techreuzen

OPEN BRIEF


'WFA en haar leden erkennen de zorgen die naar voren zijn gebracht en waarover veel onder onze leden is gediscussieerd. Als merken hebben we altijd volledig achter de noodzaak gestaan ​​om consumenten zinvolle transparantie, keuze en controle te bieden over de manier waarop hun gegevens worden gebruikt.

We erkennen ook dat de zelfregulerende aanpak enkel tekortschiet als het gaat om het aanpakken van een slechts aantal tekortkomingen op de digitale advertentiemarkt. Deze tekortkomingen frustreren ons vermogen om betere marketeers te zijn, kunnen de reputatie van bedrijven aantasten en, belangrijker nog, schade toebrengen aan de samenleving.

Om deze uitdagingen aan te gaan, is een gecombineerde aanpak nodig, met inbegrip van zelfreguleringsinspanningen, zoals de door merkleiders geïnitieerde Global Alliance for Responsible Media (GARM) - die heeft gezorgd voor reduceren van schadelijke inhoud via social media en op internet - door middel van robuuste en evenredige wettelijke regels.

WFA verwelkomt daarom de inspanningen van Brusselse beleidsmakers om het digitale advertentie-ecosysteem te verbeteren via de "Digital Services Act" en "Digital Markets Act" en we blijven ons volledig inzetten om alle leden van het Europees Parlement constructief te betrekken bij het bouwen van een digitaal ecosysteem dat voor iedereen werkt.

Een uitgebreider artikel over waarom het tijd is om de digitale advertentiemarkt te reguleren, kunt u vinden door hier te klikken, naar het stuk in het Amerikaans vakmedium Ad Age.'

Was getekend,

World Federation of Advertisers
Stephan Loerke (ceo)

beeld: Skitterphoto / Pexels

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken