Ster draagt 187 miljoen euro bij aan mediabegroting 2021

Ster draagt 187 miljoen euro bij aan mediabegroting 2021
  • Media
  • 2 mei 2022 @ 11:08
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Ster draagt over 2021 187 miljoen euro bij aan de mediabegroting van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap voor de publieke omroep, 34 miljoen euro meer dan in 2020.

De afdracht van 187 miljoen euro aan het ministerie is 22 miljoen euro meer dan begroot door het ministerie en 16 miljoen euro meer dan begroot door Ster. In totaal heeft Ster in 2021 een omzet gerealiseerd van 200 miljoen euro. Deze stijging heeft meerdere oorzaken, zo konden de door COVID-19 verschoven evenementen, zoals het EK voetbal en de Olympische Spelen, in 2021 wel plaatsvinden. Deze evenementen boden organisaties legio mogelijkheden om een groot publiek te bereiken.

Vooruitblik
Met sportevenementen als het EK voetbal voor vrouwen en programma’s als Boer Zoekt Vrouw en De Avondshow blijft de vraag naar reclame rondom de NPO-programmering in 2022 groot. Dit is terug te zien is in de omzetresultaten tot nu toe, die bijvoorbeeld voor televisie aanzienlijk hoger liggen dan in het eerste kwartaal van 2021. Op radio blijven vraag en omzet eveneens stijgen; de omzetresultaten liggen hier tot nu toe duidelijk boven die van het eerste kwartaal van 2021.

Tegelijk met de groeiende vraag wordt in 2022 gestart met de geleidelijke afbouw van de commerciële televisiereclamezendtijd op de publieke omroep, zoals is bepaald door het kabinet. Tot 2027 wordt stapsgewijs toegewerkt naar een halvering van het jaarlijks wettelijk toegestane maximum aantal televisiereclameminuten, van 10 procent naar 5 procent, op de lineaire tv-aanbodkanalen van de NPO. Deze beperking geldt niet voor partijen van algemeen nut: zij mogen wel buiten dit maximum zichtbaar zijn en kunnen bovendien nog steeds online reclame inzetten bij Ster, wat voor commerciële partijen met commerciële boodschappen niet meer mogelijk is.

Frank Volmer, algemeen directeur van Ster: ‘Ster kijkt terug op een fantastisch jaar waarin we, mede door de opgeschoven evenementen, opnieuw een consistente bijdrage leveren aan de mediabegroting van de publieke omroep. In 2022 zullen we ons uiteraard opnieuw vol enthousiasme inzetten om maximaal bij te dragen aan deze begroting.’

Een compleet overzicht van de jaarcijfers en het verslag van het bestuur en de raad van toezicht is hier te vinden.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken