Advies: omroepbestel verouderd, moet op de schop
- Media
- 5 jul 2022 @ 08:48
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 5 jul 2022 @ 08:48
- Michiel van Zaane
Het publieke omroepbestel is verouderd op de schop volgens een advies van het Commissariaat voor de Media. Het rapport ‘Kijk samen verder!’ is opgesteld op verzoek van het kabinet.
Volgens het rapport heeft het huidige bestel lange tijd goed gewerkt, maar is de inrichting nu verouderd en sluit niet meer aan bij de huidige maatschappij. Het risico bestaat dat dat het draagvlak onder de bevolking afbrokkelt en jongeren afhaken.
Volgens het rapport is het bestel gevormd in een tijd van verzuiling, toen elke stroming in de maatschappij een eigen omroep had. Volgens het commissariaat bestaat deze verzuiling niet meer, maar vertegenwoordigen omroepen nog steeds deze zuilen van een eeuw geleden. ‘De vraag is of het hebben van een relatief beperkt aantal leden voldoende legitimeert dat omroepverenigingen stromingen representeren, terwijl de samenleving geen duidelijke stromingen meer kent’ volgens het commissariaat.
Daarnaast is het omroepbestel niet (meer) ingericht op nieuwe technologische ontwikkelingen, zoals on-demand kijken, streamingdiensten en social media. Hierdoor neemt lineair tv-kijken af.
De huidige omroepverenigingen kunnen blijven bestaan volgens het commissariaat. Wel moet de content die omroepen maken centraal staan, en niet de omroepen zelf. In het nieuwe bestel moeten burgers een grotere rol spelen, bijvoorbeeld door advies te geven over programma’s. Dat zou ook zorgen voor meer maatschappelijke binding.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- advies
- npo
- omroepen
- omroepbestel
- maatschappij
- verzuiling
- publieke omroep
- Commissariaat voor de Media
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Onderzoek: podcastadvertising loont
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
Laatste Nieuws
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
- Talpa en Viaplay sluiten... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing