Advies: omroepbestel verouderd, moet op de schop

Advies: omroepbestel verouderd, moet op de schop
  • Media
  • 5 jul 2022 @ 08:48
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Het publieke omroepbestel is verouderd op de schop volgens een advies van het Commissariaat voor de Media. Het rapport ‘Kijk samen verder!’ is opgesteld op verzoek van het kabinet.

Volgens het rapport heeft het huidige bestel lange tijd goed gewerkt, maar is de inrichting nu verouderd en sluit niet meer aan bij de huidige maatschappij. Het risico bestaat dat dat het draagvlak onder de bevolking afbrokkelt en jongeren afhaken.

Volgens het rapport is het bestel gevormd in een tijd van verzuiling, toen elke stroming in de maatschappij een eigen omroep had. Volgens het commissariaat bestaat deze verzuiling niet meer, maar vertegenwoordigen omroepen nog steeds deze zuilen van een eeuw geleden. ‘De vraag is of het hebben van een relatief beperkt aantal leden voldoende legitimeert dat omroepverenigingen stromingen representeren, terwijl de samenleving geen duidelijke stromingen meer kent’ volgens het commissariaat.

Daarnaast is het omroepbestel niet (meer) ingericht op nieuwe technologische ontwikkelingen, zoals on-demand kijken, streamingdiensten en social media. Hierdoor neemt lineair tv-kijken af.

 

De huidige omroepverenigingen kunnen blijven bestaan volgens het commissariaat. Wel moet de content die omroepen maken centraal staan, en niet de omroepen zelf. In het nieuwe bestel moeten burgers een grotere rol spelen, bijvoorbeeld door advies te geven over programma’s. Dat zou ook zorgen voor meer maatschappelijke binding.

Het hele rapport is hier te downloaden.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken