Van Cann nieuwe hoofdredacteur NOS Nieuws

Van Cann nieuwe hoofdredacteur NOS Nieuws
  • Media
  • 18 jul 2022 @ 10:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • JournalistiekMarketing

Giselle van Cann (foto, 56) wordt de nieuwe hoofdredacteur van NOS Nieuws. Ze stapt in de voetsporen van Marcel Gelauff, die eind mei 2022 bekendmaakte na elf jaar te stoppen.

'Er ligt een volle vernieuwingsagenda en we gaan boeiende journalistieke tijden tegemoet. Het is een eer om daar leiding aan te mogen geven', aldus Van Cann op de site van de NOS zelf. Na een studie bedrijfseconomie begon de journalistieke loopbaan van Giselle van Cann in 1992 bij Het Financieele Dagblad. Daar was ze achtereenvolgens financieel journalist, politiek verslaggever en adjunct-hoofdredacteur. In 2008 maakte ze de overstap naar de NOS.

Vertrouwen in nieuwsmedia
Van Cann was onder andere keynote-spreker tijdens het Unesco-debat 2019, dat ging over de vraag of de journalistiek bescherming verdient. Ze besprak toen hoe een deel van de Nederlandse burgers de NOS betwist als brenger van het nieuws. Waarom zou de NOS de nieuwsagenda mogen bepalen, en waarom kunnen burgers dat niet zelf? De NOS – en andere belangrijke journalistieke media – moeten zich hiertoe verhouden. Hoe zorg je ervoor dat je het vertrouwen van de burgers in jouw publieke taak behoudt, dat je legitimiteit overeind blijft? Het zijn thema's die nog steeds actueel zijn, ook voor NOS Nieuws. Behalve het nog immer veel bekeken NOS Acht Uur Journaal verzorgt NOS Nieuws ook berichtgeving en nieuws op andere tijdstippen, via radio, socials en websites.
(PvWK, bronnen: NOS, Unesco.nl en VillaMedia, foto credits: NOS / Stefan Heijdendael)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken