Door Gorbatsjov opgerichte krant verliest mediavergunning

Door Gorbatsjov opgerichte krant verliest mediavergunning
  • Media
  • 5 sep 2022 @ 13:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • DagbladuitgeversPolitiekMarketing

Een Russische rechtbank heeft de mediavergunning van Novaya Gazeta ingetrokken. Deze nog onafhankelijke krant werd in 1993 opgericht met geld dat Michail Gorbatsjov had ontvangen na het winnen van de Nobelprijs.

De uitspraak is volgens hoofdredacteur Dmitry Muratov (foto) politiek gemotiveerd. Hij zegt dat de krant in beroep zal gaan. De website van het medium blijft in de lucht, meldt de entertainmentredactie van Nu.nl, hoewel er tot nader orde geen nieuws op wordt gepubliceerd. Het bijbehorende magazine zal gewoon verschijnen. 'We zeggen geen vaarwel', laat de hoofdredactie weten.

Uitgeweken naar Europa
Met het uitbreken van de oorlog in Oekraïne was de krant voorjaar 2022 al uitgeweken naar Europa, waar de titel nu publiceert onder de naam ‘Novaya Gazeta Europe’, om zo de strenge Russische (media)wetgeving te omzeilen. 'In het voorjaar van dit jaar kreeg Novaya Gazeta al een waarschuwing van de mediawaakhond omdat het in publicaties niet duidelijk zou maken dat de krant een "buitenlands agent" zou zijn', meldt Villamedia. Muratov was vorig jaar een van de winnaars van de Nobelprijs voor de Vrede. De titel werd in 1993 opgericht met geld dat oud-Sovjetleider Michail Gorbatsjov had ontvangen met het winnen van dezelfde Nobelprijs. Gorbatsjov overleed recentelijk, de huidige Russische president legde rozen bij zijn kist, zo toonde onder andere het NOS Journaal.
(PvWK, bronnen: Nu.nl, Villamedia en NGE, beeld: Wikimedia Commons)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken