Streamingdienst Symphony is 'Netflix van de klassieke muziek'

Streamingdienst Symphony is 'Netflix van de klassieke muziek'
  • Media
  • 20 sep 2022 @ 08:41
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Online

Streamingdienst Symphony, door de oprichters ‘de Netflix van de symfonische klassieke muziek’ genoemd, wordt zaterdag 24 september gelanceerd met een wereldwijde stream van het Koninklijk Concertgebouworkest.

V.l.n.r Henk Bout, Rob Overman, José Evers en Bauke Freiburg

Symphony moet de muziek van toporkesten toegankelijk maken voor een wereldwijd publiek. De abonnee krijgt volgens de oprichters niet alleen een stoel op de eerste rij, maar ook een backstage-pas. Rob Overman, voormalig orkestdirecteur en media-ondernemer, bedacht het concept samen met Henk Bout, oprichter van video-facilitair bedrijf ‘United Broadcast Facilities (nu: EMG)’ en BeyondDutch, exploitant van streamingdiensten. Het team werd compleet met de komst van José Evers, merkstrateeg en voormalig partner van reclamebureau XXS Amsterdam en ontwikkelaar van streaming videotechnologie Bauke Freiburg.

Symphony moet markt van 500 miljoen liefhebbers van klassieke muziek bedienen

Evers is verantwoordelijk voor de merkstrategie van Symphony: ‘Ik was bij Heineken drie jaar verantwoordelijk voor de Champions League-communicatie van Amstel. Toen al was ik onder de indruk van hun merkstrategie. Het merk verbond moeiteloos de clubs, de fans en de sponsors. Dat was mijn inspiratie voor de ontwikkeling van het Symphony-merk: een faciliterend en verbindend merk dat achter de orkesten staat en niet ervoor. Het was goed om te zien dat de orkesten deze parallel meteen heel goed herkenden.’ Bout vult aan: ‘Netflix, Amazon Prime en Disney+ hebben een hele nieuwe mediarealiteit gecreëerd. In die realiteit is er ook plaats voor initiatieven die zich richten op nichedoelgroepen. Je moet er dan wel voor zorgen dat de hele ervaring, zowel qua beeld als qua technologie, op het niveau van deze grote spelers is. Als je dat goed doet, dan kun je een markt van 500 miljoen liefhebbers van klassieke muziek bedienen. En dat is wat we, samen met de orkesten, gaan doen.’

Helft opbrengst Symphony gaat naar de orkesten

Twee jaar geleden - midden in de coronatijd - startte Symphony met het benaderen van orkesten. ‘De meesten reageerden direct enthousiast. Ze hadden inmiddels ervaren dat ze weliswaar prachtige registraties online kunnen zetten, maar dat het heel moeilijk is om de kosten te dekken uit de online kaartverkoop. Een niet onbelangrijk onderdeel van de samenwerking is dat de helft van de opbrengsten van de streamingdienst terugvloeit naar de orkesten.’
Inmiddels nemen deel: het Concertgebouworkest, London Symphony Orchestra, Royal Stockholm Philharmonic Orchestra, Orchestre symphonique de Montréal, Czech Philharmonic, The Cleveland Orchestra, Tonhalle Orchester Zürich en het Budapest Festival Orchestra. Dit najaar volgen nog meer orkesten.

Symphony Night Live

Alle deelnemende orkesten - nu zo’n tien, het streven is 25 - zullen elk vier concerten per jaar livestreamen onder de titel Symphony Night Live; avondvullende registraties compleet met interviews, behind the scenes, verhalen en commentaar van kenners. ‘Dankzij veertien Nederlandse investeerders met een groot hart voor klassieke muziek werken er nu zo’n dertig mensen bij de start-up. Sinds juni loopt er een bètatest in een beperkt aantal landen. Op 24 september gaat Symphony live in Nederland, Zweden en een groot aantal Engelstalige landen: het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Canada en Australië. Andere landen volgen begin 2023. De kosten voor de abonnee bedragen € 9,95 per maand. Voor meer informatie kijk op www.symphony.live.

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken