DOSSIER MEDIA 'Er is altijd ruimte voor meer content'

DOSSIER MEDIA 'Er is altijd ruimte voor meer content'
  • Media
  • 11 jan 2023 @ 08:00
  • Link
  • Ryan Baij
    Ryan Baij

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

In het Westerpark in Amsterdam, in het Transformatorhuis om precies te zijn, kondigde SkyShowtime donderdagavond 3 november 2022 zijn nieuwe series aan tijdens het lanceringsevenement. Een galavoorstelling met sterren, champagne en luxe hapjes. MarketingTribune was erbij.

Bij de lancering in de grote zaal, waarbij de schermen in de vorm van het SkyShowtime-logo zijn opgetuigd, ontvangt Alex Zane als host eerst CEO Monty Sarhan. Hij vertelt hoe blij hij is om in Amsterdam zijn nieuwe shows te kunnen lanceren en hoopt op een mooie avond. Over het platform is hij duidelijk: ‘Schitterende verhalen vormen het hart van SkyShowtime. Daarom ben ik er enorm trots op dat we kunnen aankondigen dat heel veel sublieme series die prachtige verhalen vertellen en enkele van de grootste Hollywood-namen binnenkort op onze streamingdienst te vinden zijn. Het is écht showtime!’
Daarna krijgt het publiek legio sterren voorgeschoteld die over hun eigen serie vertellen. Alles wordt ruimschoots opgediend op de lanceringavond: Rebecca Romijn en Ethan Peck van de serie Star Trek: Strange New Worlds, Demián Bichir van de serie Let The Right One In, en Clara Rugaard van de serie The Rising vertellen over hoe het is om bij zo’n grote productie betrokken te zijn. Met leuke anekdotes krijgen de getoonde beelden een extra dimensie. Andere grote namen op het evenement zijn Bokeem Woodbine en Yerin Ha van de serie Halo, Jake Lacy en Colin Hanks van de serie A Friend of the Family, en Jeff Wilbusch en Juliana Canfield van de serie The Calling.
Voor de liefhebber van de Nederlandse films en series: Carice van Houten en Anna Drijver waren ook present op het feestje, waarbij het Transformatorhuis is omgetoverd tot een jungle, waar ook Jurassic Park-dinosauriërs rondlopen. De hoofdrolspelers van de klassieke film willen overigens maar wat graag met de Nederlandse sterren op de foto. De internationale Nederlandse DJ’s Ryan Marciano en Sunnery James sluiten het gala in stijl af met een strakke set.

Content is king
Al deze sterren dragen dan ook bij aan wat de streamingdienst wil uitstralen: Content is king. De content is bij ons.
De eerste marketingstunt van de streamingdienst is gelijk een feit. Normaal zou een abonnement € 6,99 per maand kosten, maar als je voor 6 december een verbintenis aangaat, krijg je ‘levenslang’ een abonnement voor slechts € 3,49. De gedachte hierachter is, zo stelt Sarhan tegen Hollywood Reporter, dat iedereen in de wereld het moeilijk heeft. Prijs is dus bepalend, zo zegt hij. Hoeveel abonnees de streamingdienst inmiddels heeft verzameld is nog niet bekend gemaakt.

Nederland
De Nederlandse markt is één van de ruim twintig verschillende markten verspreid over Europa. Sarhan vervolgt bij Hollywood Reporter dat hij Nederland (en elke andere markt) anders behandelt. ‘Onze aanpak, onze strategie, onze filosofie is anders en op maat gemaakt voor elk deel van onze regio's. De kansen om te groeien zijn in heel Europa aanwezig. Niemand wil minder, dus er is altijd ruimte voor meer content.’

Uitbreiding
SkyShowtime is langzaam bezig om de streamingdienst in heel Europa uit te rollen. Half september was Scandinavië als eerst aan de beurt, eind oktober volgden dus Nederland en Portugal en inmiddels zijn ook, zo vlak voor de kerstdagen, wat Oost-Europese landen toegevoegd: Bosnië en Herzegovina, Bulgarije, Kroatië, Montenegro, Servië en Slovenië. Voor begin 2023 staan dan Tsjechië, Polen, Noord-Macedonië, Hongarije, Slowakije en Roemenië op het lijstje.

Gratis streamen met advertenties de toekomst?
Of er inderdaad altijd ruimte is voor meer content, is nog te bezien. In augustus 2022 kondigden streamingdiensten HBO Max en Discovery Plus van eigenaar Warner Bros Discovery (WBD) aan te gaan fuseren om het abonneeverlies te beperken en de kosten te drukken. ‘De fusie van HBO Max en Discovery Plus lijkt een nieuwe fase in te luiden in streamingland’, aldus de Volkskrant. ‘Waar het aantal abonnees zeker tijdens de coronapandemie in de lift zat, is daar nu een einde aan gekomen. De verwachting is daarom dat de markt zich in de komende jaren zal consolideren en dat fusies en overnames het aantal aanbieders naar beneden zullen brengen.’ J.B. Perrette, de baas van WBD in de Volkskrant: ‘Uiteindelijk was het samenvoegen van alle inhoud volgens ons de enige mogelijkheid om dit een levensvatbare onderneming te maken.’ Andere mogelijkheden om het verlies van abonnees te beperken zijn goedkopere abonnementen met advertenties, of zelfs helemaal gratis met nog meer advertenties. ‘Uit wereldwijd onderzoek van Simon-Kucher & Partners blijkt dat ruim eenderde van de kijkers overweegt om hun streamingabonnement op te zeggen, maar dat velen van hen het geen probleem zouden vinden om advertenties te zien’, volgens de Volkskrant.   (NK)

Klik hier voor een overzicht van de grootste streamingsdiensten in Nederland.

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 20, 2023.

Ryan Baij

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken