SXSW 2023: balanceren tussen hoop en vrees

SXSW 2023: balanceren tussen hoop en vrees
  • Media
  • 13 mrt 2023 @ 09:15
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Dominique Henskens (zie foto hieronder) is voor New Dutch Wave en CreativeNL in Austin, Texas om deel te nemen aan SXSW. Zij doet exclusief verslag voor Marketingtribune van 10 tot 19 maart.

SXSW is een festival dat sinds 1987 jaarlijks in de lente wordt gehouden in Austin (Texas) in de Verenigde Staten. Het festival draait om muziekoptredens, film, interactieve media, tentoonstellingen en educatieve bijeenkomsten. Er treden jaarlijks ongeveer 1500 bands en artiesten op.

Simran Jeet Singh opende vrijdag 10 maart het festival met een gepassioneerd verhaal over het omarmen van ‘radical optimism’ als tegenhanger van haat en racisme. Jeet Singh is uitvoerend directeur van het Religion & Society Program van het Aspen Institute en de auteur van de nationale bestseller The Light We Give: How Sikh Wisdom Can Transform Your Life.

Verbinding

Mensen zijn volgens hem zo gewend geraakt aan het zien van tegenstellingen en oordelen over de ander dat we niet meer lijken te zien wat ons nog verbindt. Alles is echter een keuze: hoe wil je kijken? Jeet Singh is ervan overtuigd dat je bewust kunt kiezen voor een open en positieve blik. Bij conflict is de keuze niet Don’t fight or flight, maar zoek naar common ground in de interactie met de ander. Want als je iets gemeen hebt, is elkaar haten niet echt meer mogelijk, aldus Jeet Singh. Tijd voor radical optimism om samen de uitdagingen aan te pakken die ons voorliggen.

Op zaterdag 11 maart pakte Amy Webb (zie foto hieronder), CEO van de Future Today Institute en professor aan de NYU Stern School of Business, het podium voor de lancering van de 16e editie van het Tech Trends Report van het Future Today Institute. Ze gaf een datagedreven analyse van de opkomende technische trends die dit jaar op haar radar staan. De SXSW-editie van het Tech Trend Report is hot en wordt jaarlijks 1 miljoen keer gedownload.

Belangrijkste take aways: Big tech wordt nog groter en machtiger. Het internet zoals we het kennen is voorbij. Aismose is the next big thing. Dat heeft alles te maken met doorstromen van data in AI waardoor AI steeds ‘beter‘ functioneert. Aismose zal volgens Webb leiden tot de volgende generatie van infrastructuur waar de samenleving op gebouwd wordt. En dat is niet per definitie goed nieuws. Ze schetst twee scenario’s. Als het goed uitpakt krijgen we te maken met multicloud-systemen, transparante modellering en opt-ins voor data sharing. In het slechte geval krijgen we te maken met agressief ‘schrapen’ van gegevens door AI, het einde van search en agressieve curatie en aanbevelingen. Marketing en reclame bestaat dan nog wel, maar menselijke marketeers en adverteerders zijn overbodig geworden.

Webb sloot haar verhaal af met een onheilspellend voorbeeld. Een onderzoeksteam vroeg AI om een universeel vaccin te ontwikkelen tegen een virus... De AI kwam tot de conclusie dat virussen muteren in mensen en met minder mensen zou het virus minder muteren. En de meest efficiënte manier voor het bereiken van het uiteindelijke doel was om een vaccin te ontwikkelen dat ook verminderde vruchtbaarheid als kenmerk heeft. Want dan zouden er minder mensen over blijven  ‘to deal with in the future’.

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken