Wie waren de winnaars van 2013?

Wie waren de winnaars van 2013?
  • Media
  • 28 dec 2013 @ 12:24
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • CampagnesPrintMarketing

Het aftellen is begonnen, 2014 nadert met rasse schreden. Hoog tijd dus voor de eindejaarslijstjes. Aangezien er daar al veel te veel van bestaan, hou ik het kort. Wie waren in reclame, marketing en media de échte winnaars van afgelopen jaar?

Voor MarketingTribune hou ik sinds september dagelijks het laatste medianieuws bij. Sinds oktober bak ik daar bovendien wekelijks een top-6 van met de meest markante nieuwsfeiten van de afgelopen week. Wat doe je dan in week 52, als het jaar er bijna op zit en iedereen aan de kalkoen of straks de champagne zit? Dan maak je een ranglijst met de allerbeste vakgenoten van het jaar. Dit zijn ze, als je de cijfers mag geloven: 

  1. Journalist van het jaar: Rob Wijnberg (De Correspondent)
  2. Marketeer of the Year: Roel Welsing (Triodos)
  3. Communicatievrouw 2013: Marjolijn Meynen (Rijksmuseum)
  4. Tijdschrift van het jaar: LINDA (Sanoma)
  5. Beste reclamebureau: Etcetera (Bolletje, Hi, Independer en méér)
  6. Beste commercial: Olli (Blijdorp, Feyenoord, ASR, John Doe)

Waar winnaars zijn, heb je ook verliezers. De meesten kennen we niet, willen we niet meer kennen of gaan we razendsnel vergeten. Toch zijn er ook grote marktpartijen die dit jaar met veel kabaal onderuit gingen. Voor hen wacht in 2014 herstel en een nieuwe uitdaging.

Denk aan de mediabedrijven die moest reorganiseren: TMG (dat Hyves ophief) en WPG (dat boegbeeld Opzij wil verkopen), maar de grootste verliezer van 2013 is toch echt Sanoma. De reorganisatie in Nederland was van ongekende proporties. Inmiddels snoeit Sanoma ook in België en Tsjechië, dus is het einde nog niet in zicht. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het publieke geruzie met John de Mol over SBS. 

Hopelijk brengt het komende jaar een ommekeer voor de uitgeefwereld. Veel succes iedereen in 2014!

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken