Paul Petermeijer (BBP Media): Waarom overstappen van gratis naar betaald voor B2B-uitgevers kansloos is
- Media
- 5 mrt 2014 @ 15:24
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - PrintOnline
- 5 mrt 2014 @ 15:24
- Gastblogger
Deze week ging Sprout over op een betaald model. Eerder al was het Adformatie die besloot de abonnee te laten betalen voor een abonnement. In de beide toelichtingen lees ik iets in de trant van gratis is niet meer van deze tijd. Ik weet niet in welke tijd ze leven maar in het huidige prepaid tijdperk kan elke marketeer je vertellen dat abonnementen verkopen, of ergens aan vast zitten, niet van deze tijd is. Zelfs de politiek neemt hier wetten voor aan.
Ga even op de stoel van de B2B-consument zitten. Voor iets wat tot nu toe altijd gratis was, wordt nu geld gevraagd. In dit geval voor content. Is de content anders, beter, harder dan vroeger? Niet echt maar je moet er wel voor gaan betalen. De reden is duidelijk: de uitgevers krijgen de begroting niet sluitend. Dat is op zichzelf een probleem maar om dit nu gelijk af te wentelen op de lezer lijkt me wat kort door de bocht. Trouwens, er is meer gratis content beschikbaar dan ooit en de redacties die voor unieke content moeten zorgen zijn kleiner dan ooit.
Natuurlijk komen de betaalde abonnementen met extra's als gratis eventbezoek of toegang tot unieke content op de website. Maar dat is slechts voor een klein percentage lezers interessant genoeg om voor te betalen.
Uitgevers die deze weg kiezen, zullen niet slagen, ook al zult u eerst wat hosanna verhalen horen. De oplages en pageviews zullen substantieel dalen. Als dat wordt doorberekend - ik verwacht van niet - op advertenties en display dan zal de begroting nog steeds niet sluitend zijn.
Wat moeten ze dan doen? Dit is niet makkelijk en ook niet in een column samen te vatten. Maar als je door goede content een groot bereik creëert, zijn er producten en diensten aan deze doelgroepen te verkopen. Niet in abonnementsvorm, maar los. Welke dat zijn, is voor elke uitgever anders. Verdiep je in het gedrag en profiel van je lezer en zoek daar informatie en producten bij.
Iedereen is bereid om te betalen voor relevante producten die waarde hebben, ook de B2B-consument. De migratie van een gratis naar een betaald abonnement lijkt vooralsnog niet goed te koppelen aan de begrippen relevantie en waarde.
Paul Petermeijer is CEO van BBP Media
www.twitter.com/paulbbp
www.bbpmedia.nl
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- busienss
- betaalmodellen
- online
- BBP Media
- model
- gratis
- B2B
- abonnement
- uitgevers
- Paul Petermeijer
- BBP
- abonnementen
- betaald
- businessmodellen
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing