Nicolas Eglau: Eerste exit voor RTL Ventures
- Media
- 25 apr 2014 @ 09:54
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - Mobile
- 25 apr 2014 @ 09:54
- Redactie Media
Was het afgelopen jaar voor RTL Ventures het jaar van verdieping en verdere groei, 2014 gaat de boeken in als het jaar van de eerste exit! Normaal houd ik niet van afscheid nemen, maar dit is een bijzonder moment.
Het betekent namelijk dat we ons doel met Sizz hebben bereikt. Vanuit het niets iets waardevols creëren en dan op naar het volgende project. Bij elke venture houden we namelijk de optie open om op het juiste moment een exit te doen. Gisteren was het dan zo ver. We hebben drie jaar na de lancering van ons gezamenlijke merk Sizz de samenwerking met onze strategische partner Vodafone succesvol afgerond.
Hoe is het zover gekomen? In 2011 namen we positie in op de Nederlandse mobiele telefoniemarkt. Dat paste in ons streven om nieuwe relevante consumentenmarkten te exploiteren. Mobiele telefonie was zo’n markt. Wij zagen toen al de toenemende behoefte aan bewegend beeld op andere schermen dan je televisiescherm. Bijvoorbeeld op je mobiel. Dankzij de technologische ontwikkelingen gebruik je vandaag een mobiel allang niet meer alleen om te bellen.
Ik heb m’n smartphone al in mijn handen aan de ontbijttafel, gebruik ‘m in vergaderingen, om mijn aantekeningen te maken en kijk er op verloren momenten tv op. Het is nu bijna niet meer voor te stellen, maar drie jaar geleden was dat laatste nog niet mogelijk. Er was toen namelijk nog heel weinig videoaanbod. Je zou Sizz als een eerste vingeroefening met een abonnementsvorm (SVOD) kunnen zien. Sizz-abonnees hebben met hun mobiele telefonieabonnement gratis toegang tot meer dan honderd RTL-programma’s, waaronder de previews van de soaps ‘GTST’ en ‘The Bold and the Beautiful’ en het populaire ‘Divorce’. Inmiddels staan we aan de vooravond van de lancering NLziet en Videoland Unlimited, waar we voor een vast bedrag per maand mensen onbeperkt laten genieten van programma's, films en series. We’ve come a long way.
Bij de start van RTL Ventures bouwden we bedrijven from scratch. Onze focus is nu verschoven naar het verwerven van een minderheidsaandeel in succesvolle bedrijven die klaar zijn voor de stap naar marktleiderschap. Nu ik met Sizz de volledige levenscyclus heb doorlopen, herken ik maar al te goed met welke dilemma’s startende ondernemers met wie ik praat, te maken krijgen. Onze eerste venture helpt ons dus ook bij de aankoop van nieuwe ventures. Welke ventures hoor ik u vragen? Ik blijf de online educatiemarkt interessant vinden, waar ook onze twee laatste aankopen toe behoren. Maar ook het thema wonen blijft me trekken. Maar dat is weer een nieuw blog…
Nicolas Eglau is directeur van Ventures RTL Nederland
www.rtlventures.nl
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing