Debuut Verstappen in F1 ook opsteker voor Sport1
- Media
- 22 aug 2014 @ 08:04
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - TelevisieSportSportmarketing
- 22 aug 2014 @ 08:04
- Gastblogger
Het moet in de genen zitten: de drang naar pure snelheid, avontuur en waaghalzerij. Max Verstappen treedt in elk geval volgend seizoen in de voetsporen van vader Jos als hij voor Scuderia Toro Rosso zijn debuut in de Formule 1 zal maken. Hopelijk weet hij de aanzienlijke risico’s beter in te schatten dan zijn vader, want die werd niet alleen om zijn stuurmanskunst bekend maar ook om zijn bezoeken aan de grindbak.
Jos Verstappen had tussen 1994 en 2003 achtereenvolgens stoeltjes bij de renstallen van Benetton, Stewart, Arrows en Minardi. Hij gold als een groot talent, maar wist er niet het uiterste uit te halen. Zoon Max is pas zestien, mag in Nederland nog niet eens de openbare weg op, maar is volgend jaar een van de twee Toro Rosso-coureurs in de koningsklasse van de autosport. Daarmee is hij met 17 jaar en 164 dagen de jongste debutant in de rijke historie van de Formule 1.
De bijzondere transfer naar de tweede stal van Red Bull Racing in de F1 zal ook betaalzender Sport1 geen windeieren leggen. Het tv-station moest met lede ogen aanzien hoe concurrent Fox Sports de afgelopen maanden als een olifant door de tv-rechtenkast walste en zag onder meer de rechten van het professionele mannentennis grotendeels verloren gaan. In 2013 liet de zender weten, dat de rechten voor de Formule 1 voor drie jaar waren verworven en dus kunnen zij in 2015 goede sier maken met het debuut van Max Verstappen. Bovendien kunnen zij de komst van de uiterst getalenteerde jongeling ook te gelde maken, want zijn deelname zal normaal gesproken een grote aanwas van abonnees met zich meebrengen.
Zo werkt het nu eenmaal in de professionele sporten. Als Nederlanders met de besten meekunnen in voetbal, tennis, wielrennen, golf of de Formule 1 trekt dat logischerwijs veel meer liefhebbers. Zeker in de F1, die nu verstoken is van Nederlanders en dat is niet zo vreemd. Want alleen al er komen, is geen sinecure. Als het je lukt, behoor je tot de 22 uitverkorenen en elf renstallen, die voor honderdduizenden toeschouwers en tientallen miljoenen tv-kijkers hun kunsten mogen vertonen.
In de verbeten strijd om de kijker komt Verstappen jr. dus als een geschenk uit de hemel vallen voor Sport1. Maar dat geldt niet alleen voor de betaalzender. Ook het contingent F1-liefhebbers komt na de periode Guido van der Garde weer aan zijn trekken. En dat contingent is groter dan menigeen denkt. Het circus van F1-baas Bernie Ecclestone mag zich verheugen in een nog steeds toenemende belangstelling wereldwijd en al zal Max Verstappen niet meteen meestrijden om de punten, hij is nu al een aanwinst voor de koningsklasse, al is het alleen al vanwege zijn jeugdige leeftijd.
Verstappen kreeg het racevirus met de paplepel ingegoten, niet alleen door zijn beroemde vader maar ook door zijn moeder, die haar mannetje stond in de karts. In de Formule 1 mag hij zich gaan wapenen tegen de G-krachten, die zijn lichaam gedurende anderhalf uur en rond de 300 kilometer per race, zullen teisteren. Maar goed, de leiding van Red Bull Racing is niet over één nacht ijs gegaan bij het vastleggen van dit supertalent, voor wie meerdere stallen serieuze belangstelling hadden getoond. Want met het contracteren van Verstappen is een miljoeneninvestering gemoeid, niets meer en niets minder. En wie zegt dat hij slaagt?
Voor Sport1 is het derde seizoen dat zij de Grands Prix in de Formule 1 gaan uitzenden in elk geval nu al geslaagd. Ook al zullen de camera’s veelal op anderen gericht zijn dan op Max Verstappen. Het is al een wonder, dat hij mee mag doen; het zou een mirakel zijn als hij zich in zijn rookie year ook in het strijdgewoel om de punten zou kunnen mengen.
Jon Visbeen is journalist en copywriter
www.jonvisbeen.nl
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing