Hervormt Whatsapp ons klantcontact?
- Media
- 14 jan 2015 @ 00:04
- Link
-
Annika Visser
online strateeg
Buro Marktzicht - KlantKlantenserviceAppsOnlineConsumenten
- 14 jan 2015 @ 00:04
- Annika Visser
Whatsapp, het snelst groeiende Social Media kanaal in Nederland (9,5 miljoen actieve gebruikers in Nederland), wrijft in zijn handen. Wat een paar jaar geleden (2009) begon als een nieuwe messaging-dienst (wie sms’t er tegenwoordig nog?) is uitgegroeid tot een multimediaal platform waar zelfs Twitter amper tegenop kan. Nu Coolblue aan heeft gegeven dat de klantenservice ook via Whatsapp te bereiken is tot middernacht, kun je als fatsoenlijke multinational niet achterblijven door alleen via Twitter ’s avonds bereikbaar te zijn. Of, zoals Coolblue het zelf zegt: ‘We willen zijn waar onze klanten zijn en Whatsapp is daar een logische aanvulling op’.
Wie had dat gedacht de vroege herfst van 2014, na het ‘blauwe vinkjes’-debacle, dat het medium zo zou blijven pieken. En ook ondanks het tijdelijke uitje van gebruikers naar Telegram. Toegegeven, ook ik heb daar even geshopt, maar miste de uiteindelijke meerwaarde van Telegram. Terug naar het oude honk Whatsapp, inclusief alle privacy-schendingen die ik voor lief neem.
Conversaties op Twitter zijn korte interacties, interacties die iedereen kan zien. Whatsapp is uitermate geschikt voor ‘persoonlijke’ interactie en het opbouwen van een persoonlijke relatie. Immers, jij bent de enige die het bericht te zien krijgt, aangezien het gaat om één-op-één gesprekken. Want het is toch fijn om te merken dat men zijn best doet om jou persoonlijk te antwoorden. Blijkbaar vindt de klant je ‘belangrijk’ genoeg.
Kan Whatsapp dan alles? Is het overal geschikt voor? Verstoot het Twitter van de ellenhoge troon? Nee. Nog niet! Want hoewel Whatsapp ook van plan is om Skype te integreren in de app, zijn er nog genoeg concurrenten om in de gaten te houden. In Azië (bijvoorbeeld China, India en Indonesië) heb je Line en Wechat die daar een groot deel van de markt innemen. De concurrentie, met name het in China razend populaire Wechat, zijn ook op zichzelf staande platformen. Er kunnen online aankopen en betalingen worden gedaan, iets dat met Whatsapp nog niet mogelijk is. Maar met ruim 600 miljoen gebruikers wereldwijd kan het niet achter blijven.
Want dat Whatsapp aan de vooravond staat van iets groots is zeker. Wat gaat er gebeuren als straks Whatsapp Web uitgerold wordt? Doe je nog wel mee als bedrijf als je geen gebruik maakt van een messaging-dienst zoals Whatsapp? Steeds meer bedrijven ontdekken namelijk de mogelijkheid tot andere en nieuwe vormen van interactie met de klant. Doe je niet mee in 2015 dan is de kans groot dat je eruit ligt. Game over.
-
Annika Visser
- Werkt bij: Buro Marktzicht
- Functie: online strateeg
- Website:http://www.buromarktzicht.nl
- Profiel »
- Coolblue
- revolutie
- doelgroep
- concurrentie
- app
- contact
- consument
- webcare
- klantenservice
- online
- messaging
- klant
- klantcontact
- Skype
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing