Vincent Andriessen: Bliyoo, Blendle, blablabla
- Media
- 9 mrt 2015 @ 04:19
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Journalistiek
- 9 mrt 2015 @ 04:19
- Gastblogger
Ook Bruna introduceert over een tijdje de mogelijkheid om losse artikelen uit tijdschriften en kranten te lezen. Dat gaf Fred Zeegers, algemeen directeur van Bruna, maandag min of meer toe in het programma Zaken doen met van BNR.
Het product gaat Bliyoo heten. In eerste instantie bedoeld om onbeperkt boeken en tijdschriften te lezen maar Zeggers gaf aan dat hij wel dacht dat het nieuwe product over een tijdje ook met Blendle zou gaan concurreren.
Bliyoo is om drie redenen slecht nieuws voor journalistiek Nederland.
Geen innovatie
Ten eerste is het direct duidelijk dat we van Bruna niet veel innovatiefs hoeven te verwachten. Blendle, Bliyoo, het b(l)ekt allemaal net iets te veel hetzelfde. Maar dat is nog tot daar aan toe. Het product zelf biedt weinig nieuws. Onbeperkt lezen via een app op Android of iOS. Teksten voorlezen, uitbreiden met extra digitale content of de introductie van een eenvoudige manier om met anderen over de artikelen te discussiëren, het zit er allemaal niet in.
Geen journalistieke meerwaarde
Ten tweede biedt Bliyoo, net als Blendle, geen enkele journalistieke meerwaarde. De app is slechts een distributiekanaal dat het moet hebben van de stukken uit andere media. Beide partijen parasiteren op de bestaande journalistieke merken zonder zelf te willen investeren in kwaliteitsjournalistiek.
Geen eerlijke prijzen
Tenslotte zorgt de komst van Bliyoo voor concurrentie voor Blendle. Ongetwijfeld goed voor de consument, maar niet voor de media. Want de stukken die nu een kwartje kosten, gaan dadelijk noodgedwongen terug naar vijftien cent en die van een duppie kosten dadelijk nog maar vijf cent. De uitverkoop is begonnen.
Geen blablabla
De oplossing is simpel en ligt voor de hand. Uitgevers: zorg dat uw huid duur verkocht wordt! Ga niet in zee met Bliyoo, zeg het contract op met Blendle en trap niet in een volgende blablabla.
Vincent Andriessen is hoofdredacteur bij contentmarketingbureau LVB Networks
www.lvbnetworks.nl
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing