TMG: verkeerde re(d)actie
- Media
- 29 mei 2015 @ 10:56
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - OnlinePrint
- 29 mei 2015 @ 10:56
- Gastblogger
Tijdens het Cross Media Congres afgelopen woensdag - een paar dagen nadat Telegraaf-hoofdredacteur Sjuul Paradijs de laan was uitgestuurd - kwam Geert-Jan van der Snoek, ceo van TMG, uitleg geven over de strategie van het concern.
TMG wil de sterke merken die nu onderdeel uitmaken van de Telegraaf gaan uitbouwen. Vrouw, Telesport, Privé, DFT. Het is niet de bedoeling om die onderdelen los te knippen van de Telegraaf, zo legde Van der Snoek uit, maar de merken moeten een sterker profiel krijgen binnen hun domeinen.
Met andere woorden? TMG wil van onderdelen van de Telegraaf heuse mediamerken maken.
Heldere strategie. Maar verstandig? Dat denk ik niet.
1. Het probleem is de Telegraaf - en die pak je niet aan
Ook Freek Staps, chef van NRC Q, sprak op het congres. NRC Q is eigenlijk opgezet als afdeling binnen NRC om te kunnen experimenteren met nieuwe vertelvormen, nieuwe mediavormen en een andere tone-of-voice. Het doel daarbij is dat NRC uiteindelijk de lessen kan gebruiken die geleerd worden met NRC Q. Een slimme manier dus om NRC sterker te maken.
De strategie van TMG is echter een andere. Aan de Telegraaf, de krant die ieder kwartaal afscheid neemt van forse aantallen abonnees, wordt niets veranderd. Maar in plaats daarvan worden de onderdelen waar nog wel potentie in zit, min of meer apart doorontwikkeld. De Telegraaf als olifant in de kamer bij TMG.
2. Redactie is niet klaar om mee te gaan
Staps van NRC Q had nóg een wijze les meegenomen. Als je iets nieuws wilt beginnen, start dan met tenminste een derde aan nieuwe mensen van buiten het concern. Anders is je project gedoemd om te mislukken. Je kunt namelijk van de redactie die al die jaren op een bepaalde manier heeft gewerkt niet verwachten dat nu opeens het roer compleet om wordt gegooid.
TMG denkt daarentegen dat je van de redactie van, neem even, DFT, opeens wél kunt verwachten om DFT neer te zetten als een apart merk met een eigen smoel. Met een eigen strategie en distributie. Dat zal een vergissing blijken.
3. Too little, too late
Een verkeerde reactie met een verkeerde redactie. En bovendien te weinig radicaal en te laat. Wat je dan wel moet doen? Geef de Telegraaf zélf een opknapbeurt. En kies twee of drie onderdelen die je met behulp van een paar jonge gasten die je bij clubjes als Blendle of De Correspondent weg hebt gehaald écht neer gaat zetten als de uitdager van Libelle, VI, Weekend of het FD.
Makkelijk om zoiets bij de Telegraaf er doorheen te krijgen? Nee, natuurlijk niet. Maar Van der Snoek heeft laten zien dat hij impopulaire maatregelen niet schuwt. Nu dus even doorpakken. Ik hoor volgend jaar graag tijdens het Cross Media Congres hoe het bevallen is.
Vincent Andriessen is hoofdredacteur bij contentmarketingbureau LVB Networks
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: discussiedansjes, Brazilian...
- Hornbach pioniert met 4DX-bioscoopcommercial, 3D OOH en...
- Onderzoek: podcastadvertising loont
- [column] Talpa en ViaplayTV samen naar de finish maar...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
Laatste Nieuws
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
- Talpa en Viaplay sluiten... 02-04-2024
- MamaMagazine.nl nieuwe aanwinst... 29-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing