Sail Amsterdam 2015 overtreft, ook in sociale media

Sail Amsterdam 2015 overtreft, ook in sociale media
  • Media
  • 28 aug 2015 @ 10:00
  • Link
  • Raymond de Jong
    Raymond de Jong

    eigenaar
    Promare Communicatie & Media
  • Social media

Een excellent gebruik van smartphones, een hogere netwerkcapaciteit en nieuwe technologie maakten deze editie van Sail Amsterdam tot een nieuwe totaalbeleving. Het overtrof alle verwachtingen, ook die in sociale media.

Om van de tientallen tallships en andere historische schepen tijdens SAIL Amsterdam te genieten, hoefde je er niet eens bij te zijn. SAIL 2015 was op social media dit jaar overal ‘trending topic”. En niet alleen in Nederland. Modern meets historie.

SAIL-bewonderaars
Terwijl de bijna 2,3 miljoen fysieke bezoekers met volle teugen genoten van het varend erfgoed, deelden het overgrote deel van deze SAIL-bewonderaars hun beleving in video, foto of in tekst via sociale media. Dat was ook simpel en vaak realtime. Nieuwe technologie, snel internet en het gemak van je smartphone zorgden voor een nieuwe totaalbeleving van SAIL Amsterdam. Voor de echte pioniers was er Periscope of Meerkat – ook al nieuw -  om beeld rechtstreeks online aan je volgers te tonen.

Miljoenen mensen
De online wereld heeft een blijvende stempel gedrukt op dit unieke 5-jaarlijkse nautische evenement. Met sociale media heeft SAIL 2015 miljoenen mensen – in Nedeland en daarbuiten - meer bereikt dan de organisatie vooraf kon bedenken. In de eerste vier dagen stuurden de SAIL-bezoekers ruim 130.000 tweets via Twitter met een bereik van ongeveer 150 miljoen impressies. Het bereik met Facebook was zelfs bijna 6 miljoen mensen. Ook bij Instagram, heel populair onder jongeren, bleek SAIL een onderwerp waarover graag foto’s werden gedeeld, in totaal met 36000 posts. Kortom, een media event van flinke omvang.

Sail in 2010
Hoe zag het er vijf jaar geleden ook alweer uit? Bij SAIL in 2010 was er nog Hyves waarmee een actie werd gedaan. Instagram was er nog niet. Facebook en Twitter waren in opkomst. Maar snel mobiel internet was nog een utopie, laat staan een goed werkende smartphone waarmee je direct foto’s en filmpjes de wereld kon insturen. De organisatoren van SAIL plaatsten zelf veel op hun sociale media, want van het publiek was nog weinig te verwachten. Hoe anders is dat nu. Er is betere technologie, bijna 10 miljoen smartphonebezitters in Nederland en razendsnel 4G mobiel internet, zelfs met kilometers WiFi.

Provider KPN had tijdens SAIL voor bezoekers en deelnemende boten twee extra grote communicatiemasten ingericht, zodat ook op het water er flink “gedeeld” kon worden. Langs ‘t IJ werd over 8 kilometer een Free-WiFi zone aangelegd. Ook de capaciteit van de netwerken is tijdelijk opgeschroefd. Twee miljoen smartphones konden er tegelijkertijd gebruik van maken.

Pieken in totaalbeleving
De ontwikkelingen met nieuwe media gaan razendsnel. En dat is maar goed ook. Mij kan het niet snel genoeg gaan. De vraag is wat een event als SAIL over vijf jaar weer overtreft. Dus gaat pieken in totaalbeleving. Ik heb genoten van SAIL Amsterdam 2015. En dat niet alleen digitaal.


Raymond de Jong is eigenaar van Promare Communicatie & Media
www.promare.nl

Foto Sail 2015 bij avondlicht: Tristan Lavender/@tristanlavender 

Raymond de Jong

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken