Beleven blogs een nieuw momentum?

Beleven blogs een nieuw momentum?
  • Media
  • 30 nov 2015 @ 00:12
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • BloggenVloggenOnlineAwards

Het is deze week precies vijf jaar geleden dat de belangrijkste blogprijs van Nederland bekendmaakte er na tien jaar mee te stoppen: de Dutch Bloggies. Even gehaat als geliefd, maar dat was te verwachten in het circuit van mondige en vaak tegendraadse bloggers. Zelf was ik de laatste paar jaar als juryvoorzitter betrokken bij deze prijs. Dat was op z’n zachtst gezegd een uitdaging. Nu vijf jaar later is de hamvraag: hoe kansrijk is een vernieuwde blogprijs in het vernieuwde bloglandschap?

Bloggers zijn gebaat bij debat, want je bent pas invloedrijk als mensen over je praten, met je praten. In de hoogtijdagen van het bloggen mondde dat geregeld uit in fitties en dat is eigenlijk altijd zo gebleven. Al vinden die fitties tegenwoordig vooral plaats op social media als Twitter en Facebook.

Jury’s die prijzen toekennen zijn altijd voer voor discussie, dus dat was ook bij de Dutch Bloggies vaste prik. Zeker verliezers konden zich verliezen in het afschrijven van de jury of zelfs de prijs in zijn geheel. Net zoals de prijs tien jaar lang een terugkerend ritueel was, gold dat ook voor kritiek op de prijs. Een rituele slachtpartij, die het masochisme van jury en organisatie op de proef stelde. Al is pijn soms ook best fijn. Zonder wrijving geen glans.

Doorstart van Dutch Bloggies

Men wenste ons weg, maar toen we na tien jaar bekendmaakten er ook daadwerkelijk mee te stoppen, gebeurde er iets bijzonders: los van het onvermijdelijke ‘opgeruimd staat netjes’-sentiment ontstond een tegenbeweging die juist pleitte voor een doorstart van de jarenlang zo verfoeide prijs.

Meerdere partijen riepen dat ze de Dutch Bloggies wel even nieuw leven gingen inblazen, waaronder vakblog Marketingfacts en voormalig Bloggies-bestuurder Frank Meeuwsen. Ik geloof dat er zelfs een commerciële partij geïnteresseerd zei te zijn. Het klonk allemaal heel sympathiek, maar de dadendrang ebde snel weg. Nu, vijf jaar later, hebben anderen ons werk nog altijd niet opgepakt. Best jammer eigenlijk.

Verschuiving naar vloggers

Natuurlijk is de rol van het bloggen in de loop der jaren veranderd. Bij ons aangekondigde afscheid in 2010 wees Stichting Dutch Bloggies al op het verschuivende momentum van blogs naar social media. Die transitie is in 2015 meer waar dan ooit. Natuurlijk zijn er nog steeds heel invloedrijke blogs, maar vaak anders dan vroeger: zo stimuleerde de exponentieel groeiende populariteit van online video de opkomst van vaak piepjonge vloggers. Een nieuwe generatie met een andere taal en een ander publiek.

Bloggen mag dan veranderd zijn, maar het is er nog steeds. Daarmee kan er ook nog steeds ruimte zijn voor een vernieuwde variant van de Dutch Bloggies. Laatst vroeg iemand me ernaar: komen de Bloggies terug? Wat mij betreft wel, maar ik voel me niet de persoon om die kar te trekken. Meedenken doe ik graag. Wie durft het aan en neemt de handschoen op?

Jeroen Mirck is freelance journalist van MarketingTribune, blogger sinds 2001 en voormalig juryvoorzitter van de Dutch Bloggies. 

Foto's: Haags Allerlei (bovenaan) en Jeroen Mirck. 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken