Is contentmarketing de redding van de journalistiek?
- Media
- 18 nov 2016 @ 15:50
- Link
-
Vincent Andriessen
Hoofdredacteur
LVB Networks - Branded contentJournalistiekVerdienmodellen
- 18 nov 2016 @ 15:50
- Vincent Andriessen
Is contentmarketing de redding van de journalistiek? Dat was de belangrijkste vraag die mij werd gesteld tijdens de opnames voor een documentaire voor de televisiezender Arte. De docu verkent de toekomst van de journalistiek.
Appels, peren …
Ik vond het een vreemde vraag. Journalistiek tegenover contentmarketing plaatsen, is namelijk echt appels met peren vergelijken. Journalistiek is redactie vanuit objectieve waarheidsvinding terwijl contentmarketing redactie is vanuit marketing. Het bedrijf dat voor die contentmarketing betaalt moet er simpel gezegd wel wat aan hebben.
Wat dat 'wat' precies is, verschilt nogal per klant en opdracht. Soms dient contentmarketing direct de verkopen te beïnvloeden. Vaker is merkbeleving, merkvoorkeur of het verhogen van de NPS (net promotor score) belangrijker. En daarin gaan klanten soms weer zo ver dat ik ze moet vertellen dat het helemaal niet verboden is om zo nu en dan ook een link op te nemen naar een productpagina.
Het antwoord?
Kortom, het antwoord op de vraag is duidelijk: nee. Journalistiek inhoudelijk is contentmarketing niet de toekomst van de journalistiek.
Hoe anders is dat echter voor andere vormen van redactionele media. Ik zie in de contentmarketing heel veel bladen, sites en animaties voorbij komen die met gemak de concurrentie aankunnen met andere, commerciële, media.
Maar wel een prima informatiebron
Zoek je heldere uitleg over beleggen of financiën? Of recepten en tips voor in de keuken? Advies over je gezondheid? Voor alles bestaan (gratis) media met goede informatie. Natuurlijk wordt die informatie gemaakt in de hoop dat jij de afzender tussen de oren hebt wanneer je daarna een aankoopbeslissing gaat doen. Maar dat doet in de meeste gevallen niets af aan de praktische bruikbaarheid van de informatie.
Content marketing de toekomst van de journalistiek? Nee. Maar andere redacties mogen best wel wat zenuwachtig van de opmars van dit vakgebied worden.
Foto: Jonathan Cohen via Flickr
Vincent Andriessen is hoofdredacteur bij contentmarketingbureau LVB Networks
-
Vincent Andriessen
- Werkt bij: LVB Networks
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:http://www.lvbnetworks.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing