Is contentmarketing de redding van de journalistiek?

Is contentmarketing de redding van de journalistiek?
  • Media
  • 18 nov 2016 @ 15:50
  • Link
  • Vincent Andriessen
    Vincent Andriessen

    Hoofdredacteur
    LVB Networks
  • Branded contentJournalistiekVerdienmodellen

Is contentmarketing de redding van de journalistiek? Dat was de belangrijkste vraag die mij werd gesteld tijdens de opnames voor een documentaire voor de televisiezender Arte. De docu verkent de toekomst van de journalistiek.

Appels, peren …

Ik vond het een vreemde vraag. Journalistiek tegenover contentmarketing plaatsen, is namelijk echt appels met peren vergelijken. Journalistiek is redactie vanuit objectieve waarheidsvinding terwijl contentmarketing redactie is vanuit marketing. Het bedrijf dat voor die contentmarketing betaalt moet er simpel gezegd wel wat aan hebben.

Wat dat 'wat' precies is, verschilt nogal per klant en opdracht. Soms dient contentmarketing direct de verkopen te beïnvloeden. Vaker is merkbeleving, merkvoorkeur of het verhogen van de NPS (net promotor score) belangrijker. En daarin gaan klanten soms weer zo ver dat ik ze moet vertellen dat het helemaal niet verboden is om zo nu en dan ook een link op te nemen naar een productpagina.

Het antwoord?

Kortom, het antwoord op de vraag is duidelijk: nee. Journalistiek inhoudelijk is contentmarketing niet de toekomst van de journalistiek.

Hoe anders is dat echter voor andere vormen van redactionele media. Ik zie in de contentmarketing heel veel bladen, sites en animaties voorbij komen die met gemak de concurrentie aankunnen met andere, commerciële, media.

Maar wel een prima informatiebron

Zoek je heldere uitleg over beleggen of financiën? Of recepten en tips voor in de keuken? Advies over je gezondheid? Voor alles bestaan (gratis) media met goede informatie. Natuurlijk wordt die informatie gemaakt in de hoop dat jij de afzender tussen de oren hebt wanneer je daarna een aankoopbeslissing gaat doen. Maar dat doet in de meeste gevallen niets af aan de praktische bruikbaarheid van de informatie.

Content marketing de toekomst van de journalistiek? Nee. Maar andere redacties mogen best wel wat zenuwachtig van de opmars van dit vakgebied worden.

 

Foto: Jonathan Cohen via Flickr

Vincent Andriessen is hoofdredacteur bij contentmarketingbureau LVB Networks

 

Vincent Andriessen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken